Kan Google pludselig skelne mellem positive og negative links?

Med en ny algoritme vil Google forhindre spekulation i negativ omtale. Men kan man det ?

Historien om webbutikken DecorMyEyes, der kom til tops i Google-søgninger ved at fornærme kunderne mest muligt, har skabt røre i toppen af Google.

DecorMyEyes har levet højt og flot på at udnytte det forhold, at Google ikke skelner mellem positive og negative links. Derfor kunne det betale sig for DecorMyEyes at behandle kunderne så dårligt, at de skrev advarsler om webshoppen på diverse forbruger-sites.

I en officiel blog siger Google-boss Amit Singhal, der har titel af fellow, at han er ”forfærdet” over historien. Og at Google allerede har lavet en ændring til selskabets hemmelige søgealgoritme, som skal løse problemet.

Google vil ifølge Amit Singhal forhindre, at folk, der klager over dårlig behandling i en webbutik, ufrilligt bidrager til at sende endnu flere kunder i armene på butikken.

Men kan Google virkeligt fra den ene dag til den anden indføre en så fundamental ændring af søgealgoritmen, så der pludselig skelnes mellem negative og positive links?

Nej, siger flere af de SEO-eksperter (Search Engine Optimization), der har diskuteret sagen på Twitter de seneste dage.

”Faktum er, at negative links har nøjagtig lige så stor værdi i dag som de havde i går - det vil sige, samme værdi som positive links, ud fra en ren link-algoritmisk betragtning,” siger den danske søgemaskine-ekspert Mikkel DeMib til ComON.

Google har ifølge Amit Singhal overvejet at indføre et tidligere udviklet menings-analyse-system, som kunne skelne mellem positive og negative holdninger til det, der linkes til.

Men det system ville måske fjerne flere toppolitikere fra søgeresultaterne, skriver Google-chefen, og hvad mere er, så ville seriøse indlæg om emner, som er kontroversielle, eksempelvis fri abort i USA, kunne blive sendt langt ned i søgeresultaterne.

Den nye algoritme har derfor indført en anden løsning, der holder øje med slemme webbutikker, som kunderne klager over, siger Google.

Men hvad ændringen nærmere går ud på, kan selskabet ikke fortælle, da folk ellers hurtigt ville begynde at udnytte det til ny SEO-spekulation.

Men er den nye algoritme mest et PR-svar på en for Google temmelig uheldig historie? Det mener Mikkel DeMib og flere andre SEO-folk.

”Det her er det vi kalder et "hand job" - den slags er Google i pro-kredse kendt for at lave for at lukke røven på journalister,” siger den danske søgemaskine-ekspert.

Da historien om DecorMyEyes kom frem i New York Times i søndags, gik der ikke lang tid før at webbutikken var nedgraderet fra de top Google-placeringer, som den havde nydt indtil da.

Samme skæbne kan andre webbutikker blive udsat for, hvis de i fremtiden spekulerer lidt for meget i at få kunderne til at advare om dem – og sagen derpå bliver omtalt i pressen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere