Folketinget vedtog i sidste måned en ny lov om digitalisering af regnskabs-oplysninger, som skal lette virksomhedernes administrative byrder. De nye regler betyder at virksomhederne fremover i større omfang kan indsende regnskabs-oplysninger digitalt i stedet for at skulle sende en papirudgave med posten.
Digitaliseringen medfører at det såkaldte virksomhedsskema afskaffes, og langt de fleste virksomheder behøver ikke længere indsende skatteregnskab sammen med selvangivelsen, idet de relevante oplysninger indarbejdes i selvangivelsen.
Det anslås at 350.000-400.000 virksomheder hvert år kan slippe for at indsende et skatteregnskab til skattemyndighederne, fordi de ikke underkastes ligning, samt at cirka 120.000 virksomheder slipper for at udarbejde og indsende et virksomhedsskema.
Fra den 1. januar 2006 ophæves virksomhedernes pligt til at underrette ansatte og kunder om de oplysninger, som der er indberettet til ToldSkat. I stedet vil ToldSkat give den enkelte adgang til de indberettede oplysninger i Skattemappen på internettet. Borgeren kan også vælge at få tilsendt en papirudgave.
Reglerne giver mulighed for at pålægge indberetnings-pligtige, der indberetter så sent, at ToldSkat ikke kan nå at lægge oplysningerne ud på internettet den 1. marts, at underrette den ansatte eller kunden direkte om de indberettede oplysninger.
Den del af loven, som handler om digitaliseringen af regnskabsoplysninger, er et led i ToldSkats systemmodernisering for at lette ligningsarbejdet.
Loven indebærer desuden at kildeskattebøderne afskaffes. Sanktionerne for arbejdsgiveres manglende indbetaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag bliver hermed de samme som for andre skatter og afgifter.