E-handelsfonden meldte i går bedømmelsessiden Trustpilot til Forbrugerombudsmanden og beskyldte Trustpilot for to yderligere regelbrud.
De to parter har nu drøftet sagen, men Trustpilot klarer indtil videre kun frisag i en ud af tre anklager.
Anklagerne skyldes en email, hvori Trustpilot opfordrer en række netbutikker til samarbejde. I mailen fremgår det, at Trustpilot er en slags mærkningsordning, og at tjenesten kan opfattes som et slags forbrugerbestemt "emærke".
Ifølge E-handelsfonden er det ikke tilladt at kalde sig mærkningsordning med mindre man opfylder en række fastsatte krav. Hvilket resulterede i anmeldelsen til Forbrugerombudsmanden.
Desuden faldt det fonden for brystet, at Trustpilot bruger begreber som "emærke", da det er fondens varemærke. Afslutningsvis har fonden fået oplyst, at Trustpilot også kan se frem til en spam-anklage, da enkelte modtagere af mailen netop betrager den som spam.
Hos Trustpilot er direktør Peter H. Mühlmann overrasket over dagens byge af anklager.
»Jeg havde slet ikke set mailen på den måde, men jeg kan godt forstå kritikken fra E-handelsfondens side. At de har et varemærke, som de skal beskytte,« siger Peter H. Mühlmann og lover, at Trustpilot straks vil ophøre med at bruge E-Handelsfondens varemærke.
Anklagen om at Trustpilot uretmæssigt kalder sig en mærkningsordning er han også ked af. Til ComON fortæller han, at betegnelsen er hentet i en artikel om Trustpilot, som han mente var en passende forklaring af Trustpilots funktion.
Anklagen om spam kommer også bag på ham.
»Hvis der er nogen, der er kede af at have modtaget den, så beklager jeg meget. Vi har i hvert fald fundet ud af, at det ikke er noget, der skal gentage sig. Men i mit hoved er spam noget med at sende massemails for at sælge et produkt. Det her handlede bare om nogle henvendelser om
B2b-samarbejde. Jeg troede, at det vi gjorde var legitimt. Vi får selv jævnligt en masse henvendelser om samarbejde, og dem, jeg har fået fra, har jeg ikke anmeldt for spam,« siger Peter H. Mühlmann og fortæller, at mailen er sendt til mellem 50 og 80 virksomheder.
Han håber i øvrigt, at Trustpilot og E-handelsfonden i fremtiden kan leve fred og ro på hver sine præmisser.
E-handelsfonden bekræfter, at truslen om en stævning bliver trukket tilbage, hvis man modtager en lovet garanti fra Trustpilot inden 10 dage. Men fonden vil ikke trække sin anmeldelse til forbrugerombudsmanden vedrørende brugen af begrebet "mærkningsordning".
E-handelsfonden kan heller ikke rokke ved den mulige spam-anmeldelse, da det ikke er fonden, der har indgivet anmeldelsen.