Juristerne hos Forbrugerombudsmanden har for alvor fået travlt. I den seneste måned er antallet af daglige klager fra forbrugere, der har modtaget spam-mails, eksploderet. Således modtager man i dag typisk 1000 e-mails med spam-anmeldelser om dagen.
I mere end et år har man på adressen spam@fs.dk kunne anmelde spammere, men det er først efter at firmaet Fonn Danmark i starten af maj måned blev dømt i retten, at forbrugerne for alvor har fået øjnene op for klagemuligheden hos Forbrugerombudsmanden.
Men på trods af den store mængde klager, skal man ikke afholde sig fra at sende endnu en til Forbrugerombudsmandens folk.
»Spam er noget, vi tager alvorligt. Det er ikke alene ulovligt. For mange modtagere er det også generende, ligesom virksomheder bruger tid på at sortere dem fra osv.,« siger jurist Peter Fogh Knudsen fra Forbrugerombudsmanden til Berlingske Tidende.
Han peger på at det er ulovligt at sende spam i hele EU, men ofte så kommer spammen fra lande udenfor EU, og det er derfor svært at ramme de virksomheder, der står bag.