Nu skal privatlivet sikres ved RFID-tags

Særligt biometriske data og helbredsoplysninger skal virksomheder beskytte.

Når virksomheder benytter RFID-tags til at overvåge mennesker, opfordres de til at leve op til et nyt frivilligt sæt af regler.

Det er EU-Kommissionen som i går, onsdag, underskrev en frivillig aftale med erhvervslivet, civilsamfundet, ENISA (Det Europæiske Agentur for Net- og Informationssikkerhed) og organisationer, der våger over privatlivets fred i Europa, om at opstille retningslinjer for indførelse af udstyr til radiofrekvens­identifikation (RFID), af nogle kaldet radiobrikker.

Ifølge aftalen skal virksomhederne gennemføre en omfattende risikovurdering i forhold til privatlivets fred, før de bruger RFID-tags. Specielt når overvågningen drejer sig om følsomme personoplysninger som biometriske data, helbredsoplysninger eller identitets­oplysninger, skal virksomhederne passe på, siger aftalen.

Der findes ifølge EU-Kommissionen en milliard RFID-tags i Europa i dag i alt fra buskort til smarte kort, der anvendes til betaling af motorvejsafgift. Ved hjælp af mikroelektronisk udstyr kan data fra radiobrikker behandles automatisk, når disse bringes i nærheden af læsere, der aktiverer dem, opfanger deres radiosignaler og udveksler data med dem.

Den frivillige aftale siger blandt andet, at når forbrugerne køber varer med RFID-tags, bør disse deaktiveres automatisk, øjeblikkeligt og uden omkostninger - medmindre forbrugerne udtrykkeligt accepterer den potentielle overvågning.

RFID-tags i udstyr som mobiltelefoner, computere, køleskabe, e-bøger og biler kan give mange potentielle fordele for virksomheder, offentlige tjenester og forbrugerprodukter. Radiobrikkerne kan f.eks. gøre produkter mere pålidelige, øge energieffektiviteten og forbedre genanvendelsesprocesser. De kan betyde, at bilister kan betale bompenge uden at skulle standse ved betalingsanlæg, at ventetiden på bagage i lufthavnene nedbringes, og at produkters og tjenesteydelsers miljøpåvirkning mindskes.

Til gengæld er der også risiko for, at personer uden at vide det deler personlige oplysninger, eksempelvis ens adresse eller andre lagrede oplysninger.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Midtjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    DevOps Softwareudvikler i PET

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

    Nordjylland

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car