Fildelere ignorerer advarselsbreve

Fremtiden tegner mindre lys for det private nævn, som IFPI og telebranchen håber at stable på benene som middel mod ulovlig fildeling. Midlet vil sandsynligvis være virkningsløst.

Advarselsbreve til pirater med opfordring om at stoppe den ulovlige fildeling har længe ligget højt på listen over seriøse indgreb, som musik og filmbranchen i flere lande gerne så indført.

I Danmark er parterne langt fremme med en frivillig aftale med teleselskaberne. Aftalen skal munde ud i et system, hvor et privat nævn sender breve til folk, som har delt beskyttede filer på nettet.

Bortset fra den detalje, at systemet kræver en lovændring for at internetudbyderne kan få lov at udlevere adresseoplysninger om kunderne, så spås systemet gode chancer for at blive virkelighed, ikke mindst hvis man spørger parterne selv.

At advarselsbreve kunne få fildelere til at holde igen blev tilsyneladende dokumenteret sidste år i en stor britisk undersøgelse. Den viste, at hele 70 procent af de adspurgte ville stoppe fildelingen, hvis de modtog en skriftlig henvendelse, som gjorde opmærksom på lovbruddet og bad dem indstille aktiviteten.

Nu har det samme firma, som stod bag 2008-undersøgelsen, lavet en ny undersøgelse, og spurgt om det samme - men med meget anderledes resultat.

I dag er gruppen af pirater, der vil reagere på en advarselsskrivelse, svundet ind til 33 procent.

Næsten to tredjedele af fildelerne vil med andre ord blæse højt og flot på emails og papirbreve med formaninger om at deres pirateri er ulovligt.
Den nye britiske undersøgelse bekræfter den undersøgelse, som ComON i samarbejde med Userneeds gennemførte tidligere i år. I ComON-undersøgelsen sagde kun 18 procent, at de ville stoppe ulovlig fildeling, hvis de fik et advarende brev.

Firmaet bag den britiske undersøgelse er et advokatfirma med speciale i medievirksomheder, Wiggin.

Forklaringen på den store forskel mellem de to britiske undersøgelser skal ifølge Alexander Ross, partner i Wiggin, findes i selve måden, spørgsmålene blev formuleret på.

"I den første undersøgelse i 2008 blev folk spurgt på en sådan måde, at det kunne være underforstået, at der ville komme en sanktion, hvis man ikke rettede sig efter advarslen. I den nye undersøgelse spurgte vi dem først om de ville reagere på en skriftlig advarsel, og derpå om de ville reagere på en trussel om sanktioner i form af lukning af deres internetforbindelse. Det fremgik altså, at den skriftlige advarsel ikke i sig selv indeholdt nogen sanktion. Det tror jeg, forklarer forskellen," siger Alexander Ross til ComON.

De seks største ISP'er i England indgik sidste år med den britiske telestyrelse som mellemmand en frivillig aftale med rettighedshaverne om at afprøve advarselsmodellen i en kortere forsøgsperiode. Hvor mange breve der er reelt nåede at blive sendt ud, er det ikke lykkedes ComON at få oplyst.

Alexander Ross vil ikke afvise, at forsøget, som ikke indebar sanktioner, har fået fildelere til at opfatte brevene som tomme trusler.

Spørger man partneren i Wiggin, der må antages at repræsentere musik- og film-branchens interesser, så er konklusionen, at hverken trusselsbreve eller informative skrivelser har nogen sønderlig indvirkning på folks piratvaner.

"Et brev er bare ikke nok," siger Alexander Ross

Han vil dog ikke bekræfte, at briterne af den grund er begyndt at blive mere imødekommende for 3 strikes-modellen.

"For få uger siden stod landets højeste embedmand på området Andy Burnham frem med en erklæring om, at Storbritannien ikke vil tage den franske model (3 strikes, red) i brug. For nylig blev han udskiftet på posten som led i Browns regeringsomdannelse, men jeg tror bestemt ikke, at det kommer til at påvirke regeringens holdning til at lukke for folks internet," lyder vurderingen fra Alexander Ross.

I næste uge forventes den britiske regering af fremlægge den såkaldte Carter-report om landets digitale fremtid. Flere iagttagere regner med, at Carter-rapporten vil indeholde forslag om, at landet indfører sanktioner mod fildeling.

Men hvis 3 strikes er ude og advarselsbreve er for lidt, hvad er der så af sanktionsmuligheder?

"Øh, well, jo der er jo den mulighed, at man ikke lukker for folks internet helt, men blot begrænser deres båndbredde. Det tror jeg vi kommer til at se," siger medieadvokaten.

Det er endnu ikke lykkedes ComON at få en kommentar til den nye britiske undersøgelse fra danske IFPI.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Bliv en del af vores team som Infrastruktursystem Specialist i Hvidovre!!

    Københavnsområdet

    LB Forsikring

    Digital delivery manager

    Københavnsområdet

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly