På fredag åbner et nyt privat ankenævn på teleområdet, Teleankenævnet, som skal gøre det lettere at klage over sit teleselskab. Teleankenævnet skal både tage sig af klager over selve teletjenesten og klager over vilkårene i den aftale, kunde og teleselskab indgår med hinanden.
De to stiftende organisationer - Telekommunikations-industrien og Forbrugerrådet - udtrykker tilfredshed med, at det efter flere års forhandling nu er lykkedes at samle trådene.
»Der er tale om et forholdsvis nyliberaliseret marked, og vi har jo kunnet se de problemer, det har ført med sig de seneste år, hvor markedsføringen fra teleselskaberne er blevet stadig mere aggressiv. Derfor er det glædeligt, at der nu kommer et samlet ankenævn på området, og det bør også blive et incitament til at holde orden i egne rækker i branchen,« siger direktør for Forbrugerrådet, Rasmus Kjeldahl.
Ifølge statistikken fra de tidligere klageinstanser kan Teleankenævnet forvente op mod 1000 klager årligt. Det er op til det enkelte teleselskab, om de vil tilslutte sig ordningen, men ankenævnet behandler klager over samtlige selskaber - uanset om selskabet er med i ordningen eller ej.
Teleankenævnet kan kontaktes fra fredag den 25. juli, hvis man ønsker at klage over sit teleselskab.