Det offentlige kan hente store effektiviseringsgevinster og forbedre servicen til borgerne, hvis girokort, fakturaer og andre manuelle rutiner bliver erstattet med mikrobetaling. Og internetbrugerne er villige til at betale for offentlige ydelser over internet.
Det er nogle af konklusionerne i rapporten "Mikrobetaling - og andre nye betalingsformer i den offentlige sektor". Den bliver offentliggjort i dag og er udført af konsulentfirmaet MOC Company for Videnskabsministeriet. Det skriver ErhvervsBladet.
Mulighederne er mange. Betaling af tinglysningbøger, opkrævning af gebyr ved klagesager, betaling for netspil på tips.dk eller fritids- og lystfiskertegn m.m. Rapporten fra MOC Company-lister en lang række eksempler på eksisterende betalingstjenester og ydelser, der med fordel kunne klares med et mikrobetalingssystem. Og potentialet er tilsyneladende tilstede. Således er 59 pct. af danskerne villige til at betale for offentlige ydelser via internet.
Selvom rapporten ikke sætter tal på potentialet for mikrobetaling i det offentlige, er MOC Company ikke i tvivl om, at det er stort.
»Mikrobetaling findes stort set ikke i det offentlige i dag. Vi har derfor ikke noget grundlag for at sætte tal på, men vi har fundet en lang række eksempler, hvor det er relevant at bruge det nye betalingssystem, og det vil føre til besparelser eller bedre service. Vi kan indtil videre kun bruge eksemplets magt, men jeg er overbevist om, at mikrobetaling har et enormt potentiale,« siger projektleder Lone Munch Thorsen, MOC Company, der har været med til at udføre rapporten om mikrobetaling i det offentlige.
Mikrobetaling kom til Danmark sidste år, men udbredelsen har været hæmmet af den klassiske problemstilling om hønen-og-ægget. Brugerne melder sig først, når tjenesterne er til stede - og omvendt.