Google har oversat en af sine avancerede søgetjenester til dansk, men det er især nye funktioner i den såkaldte ”Google Søgeindsigt”, der gør den værd at bruge tid på.
Generelt er Google Søgeindsigt et værktøj til at finde frem til tendenser på nettet - altså søgeord og søgemønstre. På den måde kan for eksempel annoncører bedre målrette tekstannoncer hos netop Google.
Men som en ny funktion kan man også se ud i fremtiden, lover Google.
Det vil sige, at Google Søgeindsigt kan estimere fremtidige tendenser på bestemte søgeord ved at kigge tilbage i tidligere perioders søgestatistik. Lidt mere traditionelt kan man også bede om at få vist grafer over interessen for et bestemt søgeord geografisk eller over tid. En anden mulighed er at se de mest populære søgeord inden for en bestemt kategori – for eksempel bilmærker.
Selv om redskabet tydeligvis er en måde at lokke endnu flere annoncekroner ud af Googles annoncører, så håber Google også, at journalister og analytikere vil bruge tjenesten.
Se mere om Google Søgeindsigt.