En ny undersøgelse viser at 58 pct. af de små og mellemstore danske virksomheder ikke har en e-handels-strategi. Tallene stammer fra Grant Thornton's årlige analyse, European Business Survey, hvor 5.000 europæiske erhvervsledere er blevet spurgt om deres holdninger til forretningsmæssige spørgsmål.
Begrundelsen for den udprægede tilbageholdenhed blandt mindre firmaer i Danmark, når det gælder e-handel, skal findes i en usikkerhed om, hvorvidt kundepotentialet på Internet er stort nok til at retfærdiggøre store investeringer. De danske erhvervsledere mener generelt ikke, at deres produkter er egnede til at blive udbudt på Internet.
Mens det i Danmark kun er 42 pct. af de små og mellemstore virksomheder, der har en e-handels-strategi, ser det endnu værre ud i vores nabolande. Norge, Sverige og Finland ligger på henholdsvis 40, 39 og 38 pct., viser undersøgelsen. Irland er i top med 63 pct., mens England er nr. 2 med 59 pct.
"De danske virksomhedsledere er tilsyneladende kommet over den traditionelle frygt for manglende sikkerhed, løbske omkostninger og inkompetente projektledere", siger statsautoriseret revisor Henrik Aslund Pedersen, Grothen & Perregaard. Men han tilføjer, at den generelle afmatning i Internet-branchen har ført til, at mange tvivler på, om det er muligt at tjene penge ved e-handel.
Undersøgelsen blev gennemført i oktober 2000 blandt virksomheder med indtil 250 medarbejdere og en årlig omsætning på 1-40 millioner euro.