Mandeblad kritiseret for manglende etik i Microsoftannonce

Drengerøvenes yndlingsblad, FHM, får det røde kort af professor i markedsføring for at bevæge sig ud i noget snavs.

Forlaget Benjamin bliver i journalisternes fagblad Journalisten kritiseret for ikke at overholde god etik, i forbindelse med en annoncekampagne for Microsoft i mandebladet (-eller damebladet, alt efter hvordan man vægter målgruppe versus indhold) FHM.

Professor og ekspert i markedsføring Roy Langer mener, at det var i direkte strid med med markedsføringsloven, der forbyder skjult reklame, da FHM bragte en flere-siders såkaldt 'advertorial' for Microsofts populære spillekonsol Xbox 360, så det til forveksling lignede en almindelig FHM-reportage.

Benjamin og Microsoft fastholder, at der var tale om et indstik, der klart adskiller sig fra resten af bladet, men den køber professor Langer ikke.
»Et indstik skal være løst. Og de syv sider sidder fast...og ligner i layout resten af bladet«.

Forlagets eget blad til annoncørerne, FBI, fremhæver endda, hvorledes en advertorial kan "trænge gennem forbrugernes perceptuelle forsvar".

Hvorom alting er, så er der ingen tvivl om, at annonceringen befandt sig i en gråzone, og hverken Microsoft eller Benjamin ville køre annoncen på samme måde i dag.

Se hele Journalistens historie http://www.journalisten.dk/microsoft-fortryder-skjult-reklame-0 " target="blank">hér.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil