Forbrugere, der færdes på Internettet, bør ikke udsættes for uetisk og vildledende markedsføring. Det mener forbrugerombudsmændene i Danmark, Sverige, Norge og Finland som har udsendt en fælles holdning til aktiviteterne i Cyberspace. Den fælles holdning omfatter alle aktiviteter der er rettet mod det nordiske marked via Internettet, uanset hvor virksomheden er etableret.
Den fælles holdning er ikke et egentligt regelsæt, men der er tale om en række anbefalinger til erhvervslivet, som kan sikre forbrugerne en god behandling i Cyberspace. Derved kan de erhvervsdrivende selv være med til at øge forbrugernes tillid til Internettet, mener forbrugerombudsmændene. Og det er en forudsætning for, at Internettet vil blive opfattet som et seriøst medie, siger den danske forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen.
Ifølge den fælles holdning bør de erhvervsdrivende være omhyggelige med at give oplysninger om dem selv og deres produkter, herunder om og i hvilket omfang den erhvervsdrivende foretager registreringer af forbrugere. De nordiske forbrugerombudsmænd mener endvidere, at erhvervsdrivende bør afholde sig fra at sende e-post til forbrugere der ikke har givet deres samtykke (såkaldt spamming).
Den fælles holdning indeholder også anbefalinger om hvordan de erhvervsdrivende bør anvende links. Eksempelvis er den erhvervsdrivende som udgangspunkt også ansvarlig for indhold af materiale, som den erhvervsdrivende linker til.
Desuden opstiller forbrugerombudsmændene nogle anbefalinger om hvordan erhvervsdrivende bør behandle reklamationer. Erhvervsdrivende bør f.eks. afholde alle rimelige udgifter til forsendelse, når der er mangler ved produktet/ydelsen.
Den fælles holdning indeholder endvidere anbefalinger om markedsføring rettet mod børn og unge. Erhvervsdrivende bør således ikke stille børn og unge en belønning i udsigt for at opholde sig på eller deltage i aktiviteter på Internettet.
- Forleden viste en AIM-undersøgelse, at 70 procent af hyppige brugere af Internettet ikke køber ind denne vej. Begrundelserne var blandt andet mangel på sikkerhed, tillid eller kendskab til leverandøren - eller at forbrugeren ikke kunne vurdere de tilbudte produkter.
Den fælles nordiske holdning kan være et redskab for de erhvervsdrivende til at øge forbrugernes tillid til elektronisk handel og markedsføring, siger Hagen Jørgensen.
Den fælles holdning kan findes på www.fs.dk.