I juli startede to robotbiler på den lange køretur fra Italien til Kina i den såkaldte Vislab Intercontinental Autonomous Challenge. Nu er elbilerne ankommet på verdensudstillingen i Shanghai efter en tur på 13.000 kilometer. Robotbilerne kørte selv på stort set hele strækningen.
Ruten førte over Wien, Warszawa og Minsk til Moskva. Derfra fortsatte turen gennem Kasakhstan til Kina, hvor bilerne krydsede Gobi-ørkenen og passerede Den Kinesiske Mur for at slutte ved kysten i Shanghai.
Det er gået forholdsvis langsomt. Bilerne kørte kun fire timer om dagen med en maksimal hastighed på 60 km/s, hvorefter batterierne skulle lades op igen. Nu er vejene mellem Moskva og Shanghai heller ikke de bedste, så det er næppe fornuftigt at køre meget hurtigere alligevel.
I begge biler sad der til enhver tid mennesker, som kunne overtage styringen i farlige situationer eller hvis bilen ikke kunne finde vej.
”Kun få gange var vi nødt til at gribe ind, f.eks. ved en kø i Moskva og ved betalingsanlæg,” siger projektleder Alberto Broggi til CNN.
I udkanten af Moskva har italienerne endda haft tid til at samle blaffere op. De største problemer var udskiftningen af et 430-kilos-batteri i Rusland, tolddeklarationer ved krydsning af landegrænser og de kolde nætter i Sibirien.
Elbilerne er udstyret med alskens avanceret elektronik, herunder stereokameraer foran og bagpå, laserscannere på kofangeren og en GPS-navigationsenhed samt udstyr, så de to biler kan kommunikere med hinanden. Den bagerste bil modtager styredata fra den første bil.
I USA har man allerede testet robotbiler i mange år. I 2004 udskrev Defense Advance Research Projects Agency (DARPA) en konkurrence, hvor ubemandede biler skulle køre 240 kilometer gennem ørkenen. Ikke en eneste bil nåede frem til målet. Det gik dog bedre i 2007, hvor seks biler kom over målstregen i DARPA Urban Challenge.
Google kunne forleden fortælle, at søgegigantens robotbiler allerede har tilbagelagt 225.000 kilometer ved egen kraft – dog ikke på én gang – og tyske forskere arbejder også på en førerløs robotbil.