Er it-branchen overoptimistisk?

It-køberne vil bruge færre penge på it. Alligevel ser it-branchen lyst på fremtiden. Især hardwareforhandlere har helt urealistiske forventninger til salget, mener IDC

IDC tegner i dag et billede af en it-branchen, der har svært ved at se markedet på samme måde som kunderne. Mens branchen regner med vækst i it-budgettet i 2009, tror kunderne på nedskæringer og besparelser. Det viser en rundspørge, som analysehuset IDC har foretaget.

»Branchen er mere optimistisk end kunderne om deres brug af it,« siger administrerende direktør Per Andersen, IDC.

I rundspørge er der en stor forskel på det billede som sælgerne og virksomheder, der køber it ser. Næsten halvdelen, 46 procent af danske it-virksomheder regner med at kunderne vil købe mere it hos dem i 2009. I samme rundspørge har kun hver femte slutkunde, 21 procent sagt, at de vil bruge flere penge på it.

Det er især hardwarebranchen, der er spændt hårdt for, vurderer Per Andersen. Køberne fokuserer på pris, vil forlænge levetiden for deres pc'er og vil blive mere tilbageholdende, når det gælder køb af server og storage som kunderne fremover i højere grad kun vil købe på baggrund af forventet vækst.


Mens optimismen er størst i de it-virksomheder, der sælger software og servicer, kan virksomhederne i hardwarebranchen dog godt se nedturen foran sig. Næsten halvdelen af de virksomheder, der sælger hardware, 42 procent regner med at skære i antallet af ansatte i løbet af i år.

Per Andersen forventer, at It-budgetterne vil følge udviklingen i den samlede danske økonomi, hvor økonomer regner med, at økonomien skrumper ind i år. Her vil it-budgetterne følge med nedad indtil samfundsøkonomien kommer i bedring.

»Det vil først for alvor vende i 2011,vurderer Per Andersen.

Annonceindlæg fra Deloitte

Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil