Gulddrengens råd til danske iværksættere: : Drop Danmark hvis du vil rejse penge til din it-virksomhed

FIRMA-IT: Det er spild af gode kræfter at forsøge at rejse risikovillig kapital til it-startups herhjemme. Det mener Mikkel Svane, stifter og CEO i succesfulde Zendesk.

Der ER penge at hente til nye it-virksomheder.

Bare ikke i Danmark.

Det oprindeligt danske Zendesk er i dag så ombejlet af investorer, at der kommer nye investeringstilbud næsten dagligt. Firmaet, der flyttede til Silicon Valley i 2009, har i dag rejst rigeligt med risikovilig kapiatal. Venture-pengene har muliggjort en formidabel vækst, hvor næsten 1000 nye - betalende - kunder kommer til hver måned.

Zendesk kan ikke takke Danmark for succes’en. Den skyldes tværtimod, at firmaet i god tid flyttede fra fædrelandet.

At Zendesk overhovedet forsøgte at skaffe vækstmidler herhjemme, betegner CEO og medstifter Mikkel Svane i dag som en fejltagelse:

”Set i bakspejlet er jeg ked af, at vi brugte så meget krudt her i Danmark. Dengang var det er så godt som umuligt at rejse penge herhjemme, siger han og tilføjer, at han ikke ved, om det måske er blevet lidt bedre siden.

”Hvis man kigger lidt på tallene fra Vækstfonden og sådanne nogle ting, så er det ganske få investeringer, der bliver lavet i nye it- startups hvert år. Og man kan jo ikke lave en startup-kultur, hvis der kun er to startups, der får funding hvert år,” siger han.

Så det spildte to år, at Zendesk var i Danmark?

”Nej, jeg vil mere sige, at jeg er ked af, at vi havde forhåbninger om, at vi kunne rejse penge herhjemme – for der er reelt ikke nogen penge at rejse. Der sikkert nogle, der kan komme med eksempler på nogen, der har fået penge, men det er så få, at det næsten er undtagelsen, der bekræfter reglen. Mit bedste råd til en start-up er: Lad være med at bruge tid på at rejse penge i Danmark. Det er simpelthen ikke det værd, for I bruger alt for meget krudt på det. Der er simpelthen ikke nogen penge at rejse,” siger Mikkel Svane, der siden 2009 har styret Zendesk i hovedsædet i San Francisco.

Han uddyber, at det ikke alene er spild af tid for iværksættere at bruge kræfter på det danske venturemiljø. Overhovedet at tale om venture-mijøet, som om det findes, er en fejl i sig selv:

”Alle dem, der oppebærer en illusion om, at man godt kan rejse risikovillig kapital i Danmark - de gør ikke startup-virksomhederne en tjeneste – tvært imod,” siger Mikkel Svane.

Han forklarer, at der kan gå masser af tid og resscourcer, som spildes på det falske håb om, at man kan rejse penge til en ny it-virksomhed i Danmark.

”For når man snakker med venturefolk, så er det en lang proces. De har jo selv en masse ideer, og rådgivning – og det ene og det andet, som de synes, man ligesom burde kigge på. Det er tit en meget lang proces, med nogle af de her investorer. Og man synes jo også man skylder (dem at bruge tiden)…. Og de kan så komme tilbage med en række spørgsmål, om hvordan man vurderer markedsstørrelsen, og ”kan I lige lave en cost benefit-analyse af det og det, og man sidder lige som og prøver, at lave hele det der analyse-apparat, som kan gøre dem tilfredse, og gøre dem fortrolige nok med produktet og firmaet og en selv, til at de gider investere. Alt det kan man altså bruge rigtig rigtig lang tid på,” siger Mikkel Svane.

Men omvendt er der seriøs interesse i Silicon Valley?

”Jamen den største forskel er jo den rene volumen (af venturekapital, red). Konkurrencen er der selvfølgelig også – der er mange dygtige firmaer og udviklere og så videre. Men hele investeringslivet er bare så kæmpe meget mere stort. Det er på en skala, så du slet ikke kan sammenligne de to ting (DK og SV). Så dér ER der bare penge at hente. Jeg siger ikke, at det er nemt, men du har en hel industri omkring det. Du har masser af virksomheder, som ikke laver andet end at investere dag ud og dag ind. Så det er et helt andet miljø at rejse penge i, lyder fra Zendesk-bossen.

Havde i oprindeligt kontakter derovre før i flytttede?

Ja, det er der også mange startups, der spørger mig om. Men det er her, man bliver nødt til at tage den et skridt ad gangen. Det er om at finde nogle møder, så der er nogle introduktioner. Det handler om at få nogle kunder, man kan arbejde sammen med, så man får en lille smule synlighed derovre. Så har man noget at arbejde med. Men det tager tid. Den ene introduktion kan måske føre den næste med sig, og så videre. Vi arbejdede på det et år, før det rigtigt blev til noget”.

På at etablere kontakter?

”Vi arbejdede et år på at rejse pengene. Og der havde vi snakket med rigtig mange,” siger Mikkel Svane.

Til dato har Zendesk rejst omkring 26 millioner dollar i venturekapital. Ifølge Mikkel Svane får selskabet stadig masser af henvendelser fra investorer, der gerne vil skyde penge i selskabet.

”Vi få tilbud fra investorer hver uge – næsten hver dag,” siger han.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job