Hallo hallo: Luskede udlændinge lokker penge ud af naive Windows-brugere

Microsoft advarer danske kunder mod svindlere, der tager kontakt via telefonen.

I denne uge blev en ComON-læser ringet op af en hjælpsom men mistænkelig person. På meget dårlig engelsk og på en meget dårlig telefonforbindelse udgav personen sig for at komme fra Windows Update Department.

"Min første tanke var selvfølgelig: fusk, fusk, fusk og atter fusk, så vi nåede ikke rigtigt til at vedkommende prøvede at lokke kreditkort oplysninger eller kodeord ud af mig før jeg havde forsikret ham om, at jeg ikke var dum og havde smækkket røret på," fortæller han til ComON.

Og det var det rette at gøre.

Det siger Microsoft, der også er begyndt at advare danskerne mod de mystiske telefonopkald

"Målet er at lokke dig til at betale for en reparationsydelse, som du slet ikke har brug for. Derefter prøver svindlerne at få dig til at installere en virus på din egen pc, så de kan misbruge den i fremtiden. Men lad dig ikke narre, for Microsoft vil aldrig ringe til dig som pc-bruger for at udbedre fejl, skader og virus," skriver Microsoft i sin danske advarsel.


Penge eller usikkerhed

Microsoft har i løbet af sommeren fået henvendelse fra mindst tre danskere.

"Vi får jo kun kendskab til det, når danske brugere kontakter vores kundeserviceafdeling og siger, "I har lige ringet til os" eller "Jeg tror, jeg er blevet snydt". Der har ikke været massive henvendelser, men vi tager det alligevel meget alvorligt. Det er jo vores gode navn, der bliver misbrugt, så folk i god tro kan hoppe med på et svindelnummer," siger Thomas Schnegelsberg, direktør for kunde- og partnertilfredshed hos Microsoft Danmark.

Hans kollegaer i kundeservice har hjælpet de berørte kunder med at tjekke, om der er blevet installeret software, så svindlerne fortsætter med at have kontrol med computeren.

Men det er svært at fange gerningsmændene, så den bedste måde at standse problemet er ved oplysning.

"Engang blev folk jo også snydt, når de modtog en mail fra Afrika om, at de havde vundet i et lotteri. Men det er de fleste blevet kloge nok til at gennemskue, og jeg tror faktisk, at vi er ved at være på det samme punkt med det her. Folk bruger deres sunde fornuft," siger Thomas Schnegelsberg.

Det var også tilfældet for ComON-læseren, der blev ringet op i denne uge.

"Mit temperament tillod mig altså ikke at høre særlig længe på ham. Jeg arbejder med it til dagligt, så jeg er rimelig sikker på at min computer ikke er hacket. Microsoft ville nok heller ikke sætte en fattig indoneser til at ringe rundt og fortælle at ens computer er hacket."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021 - trends, teknologi, innovation og organisationsformer

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

15. april 2021 | Læs mere


Sådan gør IT bæredygtighed til en god forretning

Presset øges i disse år på virksomheder for at begrænse klimabelastningen. IT og teknologi spiller en nøglerolle i arbejdet, hvilket er emnet for denne konference. Her kan du blive klogere på, hvordan du aktivt arbejder for at kombinere effektiv og lønsom forretningsdrift med en effektiv bæredygtighedsindsats.

20. april 2021 | Læs mere


The Successful Journey to the Cloud

Cloud usage on enterprise level is growing rapidly and for good reason. With the flexibility and scalability offered by cloud, businesses and organizations can harness new technologies, increase resiliency and adapt to changing demands at an unprecedented level. In this webinar we address some of the important issues to consider when embarking on your cloud adoption journey.

21. april 2021 | Læs mere






Premium
Microsoft klar med splinternye bærbare: Endelig undgår selskabet en fatal fejltagelse
Microsoft er klar med fjerde generation af sin Surface Laptop. Og her undgår Microsoft omsider at være for karrig med lagerpladsen.
Computerworld
Sikkerhedshul i sundhed.dk gør det let at snyde med coronapas
Et hul i sikkerheden hos sundhed.dk åbner op for, at coronapas-ejere kan ændre på de svar, der står i passet. Men det er dokumentfalsk, advarer sundhed.dks direktør.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.