Hallo hallo: Luskede udlændinge lokker penge ud af naive Windows-brugere

Microsoft advarer danske kunder mod svindlere, der tager kontakt via telefonen.

Artikel top billede

I denne uge blev en ComON-læser ringet op af en hjælpsom men mistænkelig person. På meget dårlig engelsk og på en meget dårlig telefonforbindelse udgav personen sig for at komme fra Windows Update Department.

"Min første tanke var selvfølgelig: fusk, fusk, fusk og atter fusk, så vi nåede ikke rigtigt til at vedkommende prøvede at lokke kreditkort oplysninger eller kodeord ud af mig før jeg havde forsikret ham om, at jeg ikke var dum og havde smækkket røret på," fortæller han til ComON.

Og det var det rette at gøre.

Det siger Microsoft, der også er begyndt at advare danskerne mod de mystiske telefonopkald

"Målet er at lokke dig til at betale for en reparationsydelse, som du slet ikke har brug for. Derefter prøver svindlerne at få dig til at installere en virus på din egen pc, så de kan misbruge den i fremtiden. Men lad dig ikke narre, for Microsoft vil aldrig ringe til dig som pc-bruger for at udbedre fejl, skader og virus," skriver Microsoft i sin danske advarsel.

Penge eller usikkerhed

Microsoft har i løbet af sommeren fået henvendelse fra mindst tre danskere.

"Vi får jo kun kendskab til det, når danske brugere kontakter vores kundeserviceafdeling og siger, "I har lige ringet til os" eller "Jeg tror, jeg er blevet snydt". Der har ikke været massive henvendelser, men vi tager det alligevel meget alvorligt. Det er jo vores gode navn, der bliver misbrugt, så folk i god tro kan hoppe med på et svindelnummer," siger Thomas Schnegelsberg, direktør for kunde- og partnertilfredshed hos Microsoft Danmark.

Hans kollegaer i kundeservice har hjælpet de berørte kunder med at tjekke, om der er blevet installeret software, så svindlerne fortsætter med at have kontrol med computeren.

Men det er svært at fange gerningsmændene, så den bedste måde at standse problemet er ved oplysning.

"Engang blev folk jo også snydt, når de modtog en mail fra Afrika om, at de havde vundet i et lotteri. Men det er de fleste blevet kloge nok til at gennemskue, og jeg tror faktisk, at vi er ved at være på det samme punkt med det her. Folk bruger deres sunde fornuft," siger Thomas Schnegelsberg.

Det var også tilfældet for ComON-læseren, der blev ringet op i denne uge.

"Mit temperament tillod mig altså ikke at høre særlig længe på ham. Jeg arbejder med it til dagligt, så jeg er rimelig sikker på at min computer ikke er hacket. Microsoft ville nok heller ikke sætte en fattig indoneser til at ringe rundt og fortælle at ens computer er hacket."

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job