Atea lægger pres på producenterne

Producenterne må betale for de lavere priser på de offentlige indkøbsaftaler, mener Atea-direktør Peter Trans ifølge Computerworld. HP afviser at være under pres.

Ateas direktør Peter Trans mener, at producenterne må sænke deres priser for at imødekomme kravene på de offentlige udbudsaftaler under Statens og Kommunernes Indkøbsfællesskab (SKI).

»Vi er meget afhængige af, at der sidder nogen i den anden ende, der også sænker priserne. Vi ser det på mange forskellige produktområder, at priserne bliver presset ned,« siger Peter Trans i et interview med Computerworld.

Anledningen til udtalelserne fra Atea-direktøren er den seneste rammeaftale fra SKI, som har betydet et prisfald på print og kopiområdet på 28 procent. Peter Trans giver ikke noget bud på, hvor langt ned priserne kan presses ned, men ifølge Computerworld kan forhandlere som Atea kun blive ved med at være konkurrencedygtige, hvis producenterne bidrager.

»Det er svært at sige, hvor smertepunktet er. Historisk set har man set producenter, der sagde stop på et tidspunkt,« siger Peter Trans til Computerworld. og peger samtidig på, at volumen efter hans opfattelse vil være det afgørende, når fremtidens offentlige indkøbsaftaler bliver indgået.

»Vi køber samlet set ind for 10 milliarder kroner, og det har betydning hvis man køber ind for nogle millioner,« siger Peter Trans til Computerworld.

Hos producenten HP bekræfter kanaldirektør Anders Herløv, at den offentlige indkøbsaftaler lægger pres på producenterne, men han afviser, at Peter Trans’ udtalelser skal opfattes som et forsøg på at presse producenterne.

»Jeg skal ikke kunne sige, om Atea kan tryne nogle leverandører, men hvis jeg skal vælge mellem prispres fra forhandlere eller fra de offentlige udbydere, så vælger jeg presset fra forhandlerne, Der har vi mulighed for at lave en afvejning af vilkår, og i sidste ende har vi en fælles interesse. Det har vi ikke nødvendigvis med SKI,« siger Anders Herløv til CRN. Han erkender dog, at indtjeningsmarginalerne på de offentlige indkøbsaftaler er meget små både for producenter og for forhandlere.

»Når vi skal sælge til SKI med en meget minimal avance, tillader det heller ikke, at partnere bliver rige. Det er en fælles investering, men vi som producent er naturligvis nødt til at bære end del af byrden. Men det er ikke Atea, der lægger pres på os, men derimod SKI og Økonomistyrelsen. Men man kan diskutere om staten i realiteten favoriserer de store forhandlere som Atea, når de laver de her udbud,« siger Anders Herløv.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job