Rent teknisk sker kontrollen ved, at kundens e-mail sendes igennem et »kontroltårn« hos IT-forhandleren.
Tårnet rummer tre forskellige antivirus-skannere - fra McAfee, Kaspersky og Sophos - foruden en forbindelse til udbydere, der registrerer Internet-servere, hvorfra der hyppigt udsendes spam eller pornomail.
Spam-kontrollen sker ved at sammenholde afsenderen af den aktuelle e-mail med relayed blacklists. Disse blacklister rummer information om de internetudbydere (typisk små østeuropæiske) og virksomheder, som har mailservere, der spreder spam.
Selv om spam-kontrollen er det unikke i Softcoms løsning, ser direktør Diego d'Ambra ligeså store muligheder i antivirus-løsningen:
»Små virksomheder uden egentlige IT-ansatte her godt nok antivirus og firewall, men ofte får de ikke opdateret deres antivirus ofte nok. Ved at vælge vores løsning er de sikre på, at de hele tiden er så optimalt opdatede, som de overhovedet kan blive. Vi sender en virus igennem vores system hvert minut for at se, om det kan fange alt,« lover han.
Løsningen bliver tilbudt forhandlerens nuværende kunder, men også nye kunder skal trækkes ind. Det sker via telemarketing, for det er mening, at der skal salgsvolumen på det nye koncept, og at det i sig selv skal skabe indtjening. Det skal ikke kun fungere som et brækjern over for nye nye kunder, der kunne være interesseret i Softcoms kernekompetence, netværksopsætning og -vedligeholdelse, siger Diego d'Ambra.