Apple bejler til kanalen

Apple vender sig mod det SMB-marked, som producenten hidtil har ignoreret, og slækker kravene for at få forhandlerrabat.

Et charmeangreb fra Apple på den danske it-kanal skal få flere forhandlere til at tage Apples produkter til sig. CRN erfarer, at producenten har slækket sine hidtidige krav om, at der skal være dedikerede sælgere i butikker, som udelukkede arbejder med Apple, samt at også kravet til sælgernes uddannelse er sænket.

Apples initiativ vækker begejstring hos Apples danske distributør, Rosenmeier Electronics, som et nyt udspil til at få mere liv i forhandlerkanalen.

»Jeg synes, det er rigtigt spændende, at Apple endelig kommer ud af hullerne i forhold til, at se de muligheder, der ligger hos SMB-forhandlere. Det har man ikke tidligere set. Tidligere har man stillet sig tilfreds med de forhandlere, man havde,« siger Jørn Rosenmeier.

Han fortæller, at der har været mange SMB-forhandlere, som besidder kompetencer indenfor specielle segmenter, hvor Apple-produkter kan være interessante. Men de har hidtil ikke kunnet få funktionelle rabatter. Men med det nye tiltag, kan de få de rabatter, der er nødvendige for, at de kan komme ind og tage markedsandele fra HP.

Senioranalytiker Anders Elbak fra IDC ser dog skeptisk på, om det er det rette tidspunkt for forhandlere at forsøge sig med Apple.

»Jeg er som sagt ikke sikker på, at det er den rigtige timing, men hvis Apple vil bredere ud i erhvervsmarkedet, så er det SMB-markedet, de skal gå efter. Man kan sige, at deres brand er betydeligt mere værd end for to og et halvt år siden. Men jeg tror stadig, det kan blive svært at komme ud over det traditionelle Apple-kundegrundlag,« siger Anders Elbak.

Han vurderer, at det vil kræve en del knofedt i at opbygge en erhvervsafdeling med Applesalg.

»Forhandlerne har absolut nogle muligheder, hvis de vil lægge det ekstra arbejde i det, som der skal til for at være i erhvervsmarkedet. Mange forhandlere er jo egentlig glade for at sælge Apple. Og mange af dem har i forvejen også erhvervskunder i deres kundekreds. Så jeg tror bestemt heller ikke, det er en umulig mission for Apple,« siger Anders Elbak.

I Danmark har Atea siden 2007 været Appleforhandler, og oplever også en øget interesse fra virksomhederne.

»Der er et pres fra den nye generation på arbejdsmarkedet for at få Apple, så flere virksomheder åbner op,« siger Ateas salgsdirektør Per Søgaard med ansvar for Applesalget.

Han genkender billedet af it-cheferne, der ikke længere ser rødt ved synes af Apple i deres maskinpark.

»Virksomhederne syntes ikke det er så farligt, for de har fået erfaring for, at det virker fint,« siger Per Søgaard.

Apple har ikke ønsket at medvirke til denne artikel.

Læs mere i CRN 07/2009, som netop er udkommet.

 

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S