Dataline: Fremad trods underskud

Fredericia-distributøren Dataline kom ud af 2005 med 381.000 kroner i underskud. Et godt forår og en lille omlægning af Forretningen får dog direktør Marianne Pedernsen til at se lyst på fremtiden.

På trods af større aktivitet faldt omæstningen hos den lille Fredericia-baserede distributør, Dataline.

I 2005 blev omsætningen 59,8 millioner kroner mod 67,4 millioner kroner i 2004. Den faldende omsætning betød et underskud på 381.000 kroner. Det er andet år i træk at virksomheden må finde de røde tal frem. Sidste år gav Dataline et underskud på 91.000 kroner.

Datalines direktør fortæller, at omsætningsfaldet ikke skyldes nedgang i aktiviteten.

»Vi har sendt 15 procent flere pakker ud i 2005 i forhold til 2004. Det er de faldende priser der er skyld i omsætningsfaldet,« siger Marianne Pedersen.

Det betyder dog ikke, at Marianne Pedersen ser sort fremtiden.

»Der er kun en vej, og det er frem. Vi er meget optimistiske for 2006, hvor vi har haft et par rigtig gode forårsmåneder,« siger hun.

Samtidig ser hun på om Dataline kan supplere sortimentet med nye produkter, der kan hjælpe på salget.

I år er Dataline lidt bedre rustet end 2005, hvor en tidligere populær aktivitet til sidst måtte lukkes. Det var Datalines koncept, Blæksprutten, som var en bil, der kørte rundt og fyldt blæk op på forhandlernes hylder.

»Det var en rigtig succes i starten, men tiderne ændrer sig. Til sidst blev den nærmest betragtet som en transportvogn, hvor forhandlerne bad os tage andre ting med, når vi nu alligevel kom forbi. Og det var for dyrt. Så derfor har vi nedlagt den nu,« siger Marianne Pedersen.

Nu hvor Blæksprutten, og de medfølgende udgifter er afviklet, føler Marianne Pedersen sig derfor godt klædt på.

»Vi skal nok klare os. Vi kommer stærkt igen. Der er ikke en gran pessimisme at spore her hos os,« slår hun fast.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

    Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

    Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S