Actebis bliver med-distributør på Toshiba-tv

Toshiba vejer Tech Data for let for det danske retail-kæder og får Actebis som ekstra distributør af tv og DVD-afspillere.

Det har ikke været tilstrækkeligt for Toshiba med kun en enkelt distributør af producentens tv. Efter Toshiba for to måneder siden indgik en nordisk distributionsaftale med Tech Data har Toshibas landechef Peter Vikkelsø Skou nu indgået endnu en distributionsaftale med Actebis som supplement til aftalen med Tech Data.

I forvejen solgte Toshiba deres tv direkte til en række store detailkæder, men i foråret valgte Toshiba at træde endnu et skidt ind på det nordiske tv-marked og gik i gang med at lede efter en distributør. Valget faldt på Tech Data, der dog ikke kom bredt nok ud for Toshibas smag.

»Da vi startede med Tech Data, var der ikke en beslutning om også at tage Actebis med,« siger Peter Vikkelsø Skou.

Han forklarer, at valget i første omgang faldt på Tech Data, fordi distributøren kunne nå ud til alle de nordiske lande. Actebis er helt fraværende i Finland og på det svenske marked står Tech Data efter købet af Scribona væsentligt stærkere end Actebis.

Nu erkender Toshiba-chefen, at en enkelt distributør ikke er nok til at dække de fire nordiske lande tilstrækkeligt.

Mens Tech Data har godt fat i forhandlere, der sælger til erhvervs- og SMB-kunder, er Actebis taget med, fordi den står stærk hos de danske kapitalkæder, hvor privatkunder handler, forklarer Toshibas landechef.

»Jeg ser, at de fleste store consumer-kæder handler hos Actebis,« siger Peter Vikkelsø Skou.

Beslutningen får ikke Tech Datas administrerende direktør Carsten Braunschweig til at beklage sig. Han er enig med Toshiba i, at Actebis har en væsentlig større vægt på retail-markedet end Tech Data har. Introduktionen af en ekstra distributør passer ham derfor godt, fordi det vil gøre Toshibas tv mere kendt blandt danskerne, siger Carsten Braunschweig.

»Jeg har distribueret Toshiba-fjernsyn i to måneder med begrænset succes. Hvis Actebis får succes med lavmarginal-segmentet vil det øge kendskabet til Toshiba, og så kan der blive mere salg til os. Det er fint med mig, for jeg er overbevist om, at der er marked nok til os begge to,« siger Carsten Braunschweig.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S