Selvom virksomheder annoncerer efter medarbejdere på nettet er det slet ikke sikkert, at de rent faktisk har ledige stillinger. Ofte er det virksomheders ønske om at fremstå dynamiske, der får dem til at placere jobannoncer på nettet - og de ledige får en lang næse, når de søger stillingerne. Det skriver Industriens Dagblad - Idag.
»Virksomheder, der annoncerer efter nye medarbejdere, har ofte ganske andre dagsordener end bare at finde nogen at ansætte. Det rammer de arbejdssøgende, der svarer på annoncer, der langt fra altid dækker over et reelt job,« siger Ulrik S. Brix, der er ErhvervsPhD ved Center for Ledelse og forsker i E-rekruttering.
En del af problemet skyldes, at virksomhederne ikke får fjernet jobannoncerne, når først stillingerne er besat. I den offentlige job-database Jobnet.dk har man netop nedsat den periode, som en annonce normalt kan ligge i fra otte til fem uger.
Hos fagforeningen Dansk Metal kender man problemet med annoncer, der lover mere end firmaet kan holde.
»De meldinger, vi får fra vores medlemmer, tyder på, at nogle virksomheder ikke har den etik, man kunne forvente, når de annoncerer efter medarbejdere på internettets jobdatabaser,« siger Torben Poulsen, hovedkasserer i Dansk Metal, til Industriens Dagblad.