Undgå fejlordrer med bestillingsbekræftelse

Juridisk finesse kan spare onlineforhandlere for dyre fejl, siger Foreningen af Online It Forhandlere.

Ved at sende kunden en bekræftelse på hans bestilling i stedet for at sende en ordrebekræftelse, kan forhandlere undgå at blive hængt op på en forkert pris, siger Eskild Jensen, der er formand for Foreningen af Online It Forhandlere.

I en kommentar til Forbrugerklagenævnets afgørelse med webbutikken Dataxperten siger Eskild Jensen, at han kan godt forstå, hvis forhandleren føler sig uretfærdig behandlet af klagenævnet. Men juridisk, er der ikke noget at gøre, siger han.
»Retspraksis er, at det er sælger, der skal bevise, hvis en kunde har været i ond tro. Så skal prisen være mindre end en fjerdedel eller en femtedel,« forklarer Eskild Jensen fra Foreningen af Online It Forhandlere, FOIF.

Han råder webforhandlerne til at sende kunderne bestillingsbekræftelser i stedet for ordrebekræftelser. I stedet for at hjemmesiden er et sted, hvor forhandleren tilbyder en vare, bliver den til et sted, hvor man opfordrer kunderne til at give et tilbud om køb.

»Forhandleren burde i stedet sende bestillingsbekræftelser. Det er en juridisk spidsfindighed, som næsten alle FOIF´s medlemmer bruger,« siger formanden for onlineforhandlerne, Eskild Jensen.

Han forklarer, at kunden ikke behøver, at svare på e-mailen med bestillingsbekræftelsen, men at forhandlerne blot kan sende varen ud til kunden. På den måde undgår en forhandler, at blive ansvarlig for en fejlagtig pris på hjemmesiden.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S