Microsoft fortryder skjult reklame

(Opdateret:) Microsoft og drengerøvenes yndlingsblad, FHM, får det røde kort af professor i markedsføring for at bevæge sig ud i noget snavs.

Forlaget Benjamin og Microsoft bliver i journalisternes fagblad Journalisten kritiseret for ikke at overholde god etik, i forbindelse med en annoncekampagne for Microsoft i mandebladet FHM.

Professor og ekspert i markedsføring Roy Langer mener, at det var i direkte strid med med markedsføringsloven, der forbyder skjult reklame, da FHM bragte en flere-siders såkaldt 'advertorial' for Microsofts populære spillekonsol Xbox 360, så det til forveksling lignede en almindelig FHM-reportage.

Benjamin og Microsoft fastholder, at der var tale om et indstik, der klart adskiller sig fra resten af bladet, men den køber professor Langer ikke.

»Et indstik skal være løst. Og de syv sider sidder fast og ligner i layout resten af bladet«.

Efter fagbladet Journalisten har taget sagen op, vil Microsoft dog se på deres reklamepolitik igen.

»Microsoft har til hensigt altid at overholde gældende markedsføringsregler. Men din henvendelse har naturligvis gjort indtryk, og vi vil derfor revurdere vores interne kriterier for denne type markedsføring,« siger Microsofts juridiske direktør, Nanna-Louise Linde til Journalisten.

Forlagets eget blad til annoncørerne, FBI, fremhæver endda, hvorledes en advertorial kan »trænge gennem forbrugernes perceptuelle forsvar«.

Hvorom alting er, så er der ingen tvivl om, at annonceringen befandt sig i en gråzone, og hverken Microsoft eller Benjamin ville køre annoncen på samme måde i dag.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly