Servicekald til Canon giver mersalg i kanalen

Omstrukturering af Canons serviceorganisation skaber mere salg til kanalpartnere, når teknikere giver varme tip til salgskollegerne.

Da Canon Danmark for to år siden ændrede deres serviceorganisation, designede de virksomheden omkring en række salgskanaler med snævert fokus en bestemt gruppe kunder. Fremover skulle serviceorganisationen arbejde mere lokalt. I stedet for at være en del af en stor organisation med 140 teknikere, skulle sælgere og teknikere være tættere på hinanden og de enkelte kunder. Med et større lokalt engagement omkring mersalg til kunderne fik teknikerene et større ansvar for at trække kunder ind i forretningen Canon.

»Lokale teknikere giver lokalt kendskab til kunden og kundens installation,« siger chefen for Canon Partnerkanalen, Jesper Mølbach Thomsen.

Teknikerne kan veksle deres lokale kendskab til fordele, når de giver en salgskollega tip om et muligt salg til en kunde. Med løbende incentivekonkurrencer sætter virksomheden fokus på, at teknikerne skal tænke på et salg, når han taler med kunden.

»Det giver et langt højere informationsniveau til kunden, når det er en tekniker, der siger at en maskine skranter og ikke kan repareres mere,« siger Jesper Mølbach Thomsen.

Tilgangen har gjort Canons til en milliarforretning i Danmark, hvor halvdelen af pengene kommer fra konsumentmarkedet med fokus på volumen gennem salg til forhandlere og distributører, mens den anden halvdel af salget går gennem tre B-t-B kanaler. Canon sælger direkte til de 100 største kunder, mens salgspartnere som Actebis og andre forhandlere tager sig af mindre kunde. En tredje kanal er de otte Canon Business Centre, der udelukkende sælger Canon i deres butikker. Heraf er halvdelen helt eller delvis ejet af eksterne partnere. I løbet af efteråret vil der komme to nye butikker i det midt- og sydsjællandske. Hvem det bliver er ikke fastlagt, men de to nye partnere må smide alle andre varer ud, før de kan blive Canon Business Partner.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil