Servicekald til Canon giver mersalg i kanalen

Omstrukturering af Canons serviceorganisation skaber mere salg til kanalpartnere, når teknikere giver varme tip til salgskollegerne.

Da Canon Danmark for to år siden ændrede deres serviceorganisation, designede de virksomheden omkring en række salgskanaler med snævert fokus en bestemt gruppe kunder. Fremover skulle serviceorganisationen arbejde mere lokalt. I stedet for at være en del af en stor organisation med 140 teknikere, skulle sælgere og teknikere være tættere på hinanden og de enkelte kunder. Med et større lokalt engagement omkring mersalg til kunderne fik teknikerene et større ansvar for at trække kunder ind i forretningen Canon.

»Lokale teknikere giver lokalt kendskab til kunden og kundens installation,« siger chefen for Canon Partnerkanalen, Jesper Mølbach Thomsen.

Teknikerne kan veksle deres lokale kendskab til fordele, når de giver en salgskollega tip om et muligt salg til en kunde. Med løbende incentivekonkurrencer sætter virksomheden fokus på, at teknikerne skal tænke på et salg, når han taler med kunden.

»Det giver et langt højere informationsniveau til kunden, når det er en tekniker, der siger at en maskine skranter og ikke kan repareres mere,« siger Jesper Mølbach Thomsen.

Tilgangen har gjort Canons til en milliarforretning i Danmark, hvor halvdelen af pengene kommer fra konsumentmarkedet med fokus på volumen gennem salg til forhandlere og distributører, mens den anden halvdel af salget går gennem tre B-t-B kanaler. Canon sælger direkte til de 100 største kunder, mens salgspartnere som Actebis og andre forhandlere tager sig af mindre kunde. En tredje kanal er de otte Canon Business Centre, der udelukkende sælger Canon i deres butikker. Heraf er halvdelen helt eller delvis ejet af eksterne partnere. I løbet af efteråret vil der komme to nye butikker i det midt- og sydsjællandske. Hvem det bliver er ikke fastlagt, men de to nye partnere må smide alle andre varer ud, før de kan blive Canon Business Partner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan vil AI-assistenten Microsoft Copilot transformere processer og dit arbejdsliv

Med Microsoft Copilot får du for første gang en intelligent, personlig assistent ved hånden, som kan løse opgaver og lette hverdagen. Få inspiration til, hvordan Copilot kan automatisere rutineopgaver og transformere din hverdag.

18. juni 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

20. juni 2024 | Læs mere


Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere