Kulturministeren vil bruge en million mod pirater

Staten vil bruge penge på en informationskampagne om ophavsretsreglerne.

Den danske stat vil spytte i kassen til en kampagne, som skal lægge en dæmper på piratkopiering af ophavsbeskyttet materiale.

"Det er i størrelsesordenen en million kroner," oplyser Kulturministeriet i en mail til CRNs søstermedie ComON.

Rettighedshaverne har over årene kørt en del kampagner mod pirateri, men staten har ikke været specielt aktiv på feltet, som er civilretsligt. Staten har dog tidligere sat penge af til en indsats, oplyser Kulturministeriet. For seks-syv år siden oprettede ministeriet hjemmesiden infokiosk.dk, som fortæller om ophavsretten. Med til hjemmesiden fulgte pjecer, plakater og tegneserier, som blandt andet blev delt ud på skoler og biblioteker. Det har ikke været muligt for ComON at få svar på, hvor mange kroner infokiosk.dk kostede. Det skyldes blandt andet, at udgifterne løb over flere år, oplyser Kulturministeriet.

Brevmodellen, som ComON tidligere har omtalt, skal efter planen ikke finansieres af Kulturministeriet, men af private aktører. I brevmodellen, som rettighedshaverne forsøger at få indført i Danmark, vil formodede fildelere få to advarselsbreve. Efter de to ignorerede breve risikerer en formodet pirat at få besøg af fogeden efter anmodning fra rettighedshaverne.

Oplysningen om at staten overvejer at gå mere aktivt ind i antipiratkampen fremgik af det udkast til indstillinger fra en arbejdsgruppe under Kulturministeriet, som ComON har fået aktindsigt i. Arbejdsgruppen har til opgave at komme med anbefalinger til, hvordan man kan sætte ind over for netpirateri.

I udkastet lægges det op til, at informationskampagnen, som endnu ikke er planlagt, skal laves i et samarbejde mellem rettighedshaverne, internetudbyderne, Forbrugerrådet og Kulturministeriet.

Der står, at Kulturministeriet har sat midler til en informationskampagne under forudsætning af, at "rettighedshaverne og eventuelt internetudbyderne deltager i finansieringen af kampagnen på lige fod med Kulturministeriet."

ComON har forgæves forsøgt at få en kommentar fra IFPI. Pladeselskabernes sammenslutning vil dog ikke kommentere på kampagneplanerne, eftersom aktørerne i arbejdsgruppen under Kulturministeriet har lovet hinanden at holde arbejdet hemmeligt.

 

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job