SMG skal sælge Toshibas bærbare

Fremover skal Santech Micro Group distribuere Toshibas bærbare PC'er på SMB-markedet. Det vil presse marginalerne, siger IDC.

SMG skal distribuere Toshibas bærbare PC'er på det danske marked. Aftalen er netop blevet offentliggjort, og varerne er fysisk allerede på SMG's lager. Det betyder, at den nordjyske distributør fra på mandag sælger et fuldt sortiment af bærbare Toshiba-pc'ere til danske forhandlere.

Administrende direktør i SMG, Ole Mortensen glæder sig over at kunne få flere varer ind efter man for et par år siden mistede Hewlett-Packard og i 2006 havde en omsætningsnedgang på 40 procent.
»Aftalen med Toshiba er helt på linje med SMG´s fokusering på SMB segmentet og udgør en vigtig milepæl i bestræbelserne på at tilbyde vores kunder nye forretningsmuligheder«, siger Ole Mortensen, SMG i en pressemeddelse.

I følge analysefirmaet IDC har Toshibas danske markedsandel for bærbare PC'er været faldende. I 2006 havde Toshiba 6,5 procent af salget. Det faldt til 4,5 procent af det danske marked i første kvartal af 2007.

Analytiker Anders Elbak, IDC vurderer, at aftalen vil presse marginalerne yderligere, men kun i begrænset omfang på et SMB-marked, hvor andre spillere, som Acer og Lenovo er gået ind.

»Aftalen vil ikke betyde den store forskel, for Toshiba er ikke det mærke, der står forrest, når man skal vælge bærbare. Men aftalen kan betyde et yderligere prispres på et marked med hård konkurrence,« siger Anders Elbak, IDC.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Midtjylland

    Epona A/S

    Senior Developer

    Sydjylland

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

    Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S