Twitter får reklamer

Twitter har omsider en plan for at tjene pengene hjem igen.

Den sociale netværksside med de kendte ”tweets”, på dansk kvidren, får omsider reklamer. Mange i branchen har længe gået og undret sig over, hvordan Twitter vil tjene penge, og nu har tjenesten en plan. Det skriver New York Times.

Twitter kalder reklamekonceptet for ”Promoted Tweets”, og reklamer vil dukke op, når brugere søger på keywords, som annoncører har betalt for at blive forbundet med. Senere vil reklamer – der skal være relevante for den enkelte bruger – dukke op i den almindelig twitter-strøm. Reklamerne vil dukke op sidst på året, skriver The Register.

Et filmselskab kan eksempelvis placere et link til en positiv omtale af en film, hvis en twitter-samtale om filmen udvikler sig i en negativ retning.

Firmaer vil "på den måde kunne skabe opmærksomhed, når hjernet er mest bøjeligt," siger Anamitra Banerji, en kommerciel leder hos Twitter, til New York Times.

Twitter har en stor vækst at skumme, men har også en stor investering at tjene hjem. Siden kvidre-tjenesten i marts 2006 blev udviklet som et forskningsprojekt, er den vokset, så der nu hver uge bliver udvekslet mere end 50 millioner af de karakteristiske beskeder med maksimum 140 tegn. Ifølge marketingsfirmaet comScore havde twitter.com 22,3 millioner unikke brugere i marts. Pengene til tjenesten er over flere omgange hentet hos investorer, senest med en kapitalindsprøjtning på en halv milliard kroner i september.

Twitter har været sløve til at hente pengene hjem igen. Grundlæggerne, Evan Williams og Biz Stone, har fortalt, at de går ind for Googles model: Skab først en fanskare af brugere, find derefter en måde at tjene penge på dem.

Twitter tjener allerede en slump penge, blandt andet ved at lade virksomheder som Google, Microsoft og Yahoo gengive twitter-beskeder. Et eksempel er Starbucks, der bringer Twitter-beskeder, der handler om Starbucks – målet ved denne form for markedsføring er at gøre opmærksom på aktuelle tilbud, eksempelvis gratis blødt brød. Det nye reklamekoncept skal forfine denne form for markedsføring, hvor firmaer dukker op midt i twitter-samtaler om et relevant emne.

Twitter har millioner af brugere, og spørgsmålet er selvfølgelig, hvad de vil synes om at få smidt reklamer efter sig.

CRNs søstermedie ComON har spurgt en flittig dansk bruger af Twitter, hvad han forventer af tjenestens reklamer. Brugeren er Søren Egstrup, der har 9071 ”followers,” og til daglig arbejder selvstændigt som coach og med markedsføring på internettet. Han har hele tiden Twitter kørende i baggrunden, når han sidder og arbejder derhjemme.

Hvad er dine forventninger til reklamer på Twitter?
"Mine umiddelbare forventninger er, at reklamerne bliver anderledes end eksempelvis dem på Google. For disse bliver blandet ind i samtaler. Nogle gange vil de virke gode, mens de andre gange vil være støj i kommunikationen. Hos Google blander de ikke reklamer ind i søgeresultater, men de sætter dem over eller ved siden af resultaterne, mens ved twitter vil de blande dem ind i samtalen. Twitter skal være meget opmærksom på, hvordan de vil opfattet af brugerne."

Vil reklamer kunne få dig til at ændre din måde at bruge Twitter på?
"Ja, den vil jo kunne ændre det på den måde, at hvis jeg oplever for meget støj, så vil jeg jo forsvinde. Hvis jeg oplever det som moderat og måske endda kan se en forretning, så kunne jeg jo selv finde på at bruge det til markedsføring. Det hele kommer an på, hvordan vi brugere, vil opfatte det. Hvis vi får det galt i halsen, forsvinder vi."

Hvilke andre tjenester ville kunne erstatte Twitter?
"Jeg tror ikke, at noget ville kunne erstatte twitter, men jeg tror heller ikke, at Twitter er en nødvendighed. Vi har mange andre måder at kommunikere på. Selv de, der har millioner af followers på twitter, ville nok bare trække på skulderen og fortsætte kommunikationen på et andet medie. Det kan være alt muligt fra Myspace til Linkin, til academy og Facebook, bare for at nævne nogen af de store."

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S