IMAGE 2007: HP tilbage på toppen

Sidste års dyk til en tredieplads i CRN og IFOs imageundersøgelse fik HP til at vende det kritiske øje indad. Selskabet fik vendt udviklingen og har kæmpet sig tilbage på toppen. Men førstepladsen er ikke så sikker som tidligere.

HP Danmark fik en image-mæssig øjenåbner sidste år. Ikke kun faldt HP fra en nærmest suveræn position som nummer et gennem alle års Image-undersøgelser ned på en plads som nummer tre. It-giganten fik også tæsk i selskabets egne undersøgelser af, hvor tilfredse partnerne var med samarbejdet.

Henrik Sinnbeck, direktør for HPs PSG-forretning i Denmark og dermed ansvarlig for den danske kanal, erkender, at det ramte den danske HP-organisation på selvfølelsen.

»Vi går meget op i Image-undersøgelsen. Vi følte jo nok nærmest, at vi ejede den efter at have været nummer et i alle årene. Derfor gav det anledning til selvransagelse, da vi fik smæk både i Image-undersøgelsen og i vores egne surveys,« fortæller Henrik Sinnbeck.

Det store apparat blev sat i gang, og HP identificerede selv nogle steder, hvor de kunne forbedre forholdet til forhandlerne.

»Vi fandt ud af, at forhandlerne naglede os på vores turn-around-time og vores bid-proces. Forhandlerne kritiserede os for, at det var for besværligt og tog for lang tid at få et bid igennem i forhold til en kunde. Det samarbejde har vi fokuseret på,« siger Henrik Sinnbeck.

Selv om HP er tilbage på førstepladsen blandt producenterne. Så er førstepladsen ikke så sikker, som HPs tidligere førstepladsen, konstaterer manden bag Image 2007-undersøgelsen, Palle Klinke Hansen.

»Image er trægt. Det påvirkes utrolig hurtigt negativt, men langsomt positivt. Det kan man også se på HP. For selv om HP ender på en førsteplads, så har selskabet kun genvundet under halvdelen af de point de satte til sidste år,« siger direktør for IFO (Institut For Opinionsundersøgelse) Palle Klinke Hansen.

Han påpeger at forskellen mellem HP og sidste års vinder, Logitech er minimal.

»Grunden til at at HP bliver nummer et, er faktisk at Logitech går imod trenden og ikke forbedrer deres score,« konstaterer Palle Klinke Hansen og fortsætter:

»Men samtidig er der meget tydelige tegn på, at HP er på vej tilbage. Men de har stadig blå mærker. Det viser igen, at Image er sværere at vinde end tabe;« siger Palle Klinke Hansen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job