Deltaco kritiseret for kort garanti

Tilbehørsdistributøren Deltaco går imod branchepraksis og sparer hyldegarantien overfor forhandlerne, der mister retten til reklamation i takt med, at varen ligger på lager.

Forhandlere kritiserer Deltaco for at have en urimelig stramme regler for, hvor lang reklamationsperioden er. I modsætning til praksis hos andre distributører, begynder tilbehørdistributørens reklamationsur at tælle nedad i samme øjeblik, varen bliver solgt til forhandleren.

Andre it-distributører giver typisk forhandleren et eller to års garanti eller reklamationsret for det tidspunkt, hvor forhandleren sælger varen slutkunden, og det betyder, at Deltaco-forhandlerne har kortere reklamationsfrist end hos andre distributører, og at de mister retten til at reklamere, hvis varen ligger på hylde i hele reklamationsperioden.

Hos Ultimate Trading, der sælger tilbehør til mobiltelefoner har direktør Jim Jensen tidligere handlet enkelte varer hos Deltaco. Han studsede dengang over den særlige formulering i Deltacos handelsbetingelser. Deltacos tilbyder mængderabat, og det lægger op til, at forhandlerne køber hele kolli af en vare, så de kan ligge på hylden og vente på at blive solgt. Han undrer sig over, at forhandlerne kan blive sorteper, hvis varen har været længe i butikken.

»En vare bør ikke gå i stykker, selv om den ligger på en hylde uden at blive solgt. Hvis vi skulle have handlet meget, ville betingelserne få os til at vælge Deltaco fra,« siger Jim Jensen.

Løber fra ansvar

Direktøren i den forhandlerejede indkøbskæde CBC Peder Hvejsel støtter kritikken og peger på, at det er almindeligt, at distributører giver reklamationsret fra det tidspunkt, hvor slutkunden køber varen. Han efterlyser ansvarlighed fra Deltacos side, så forhandlerne ikke skal stå alene med reklamationsansvaret.

»Det er at efterlade forhandlerne i et vakuum, fordi de så selv hæfter for den sidste tid,« siger Peder Hvejsel.

Deltacos danske administrerende direktør Ronny Enghoff bekræfter, at distributøren har stramme regler for, hvor længe forhandleren kan få garanti, og forsvarer sine stramme regler med praktiske og økonomiske hensyn.

»Deltaco tilbyder ikke "hyldegaranti". Producenterne forlanger oftest en omfattende bevisførelse, på at en vare vitterligt har "ligget på hylde", for at være villige til at erstatte/reparere den udover deres officielle garantiperiode. Vi vælger i stedet at spare på ekstra administration og fokuserer på at sælge vores varer så billigt som muligt,« siger Ronny Enghoff.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere