Jobklausuler trives hos it-sælgere

På trods af generelt fald i antal jobklausuler, er flere it-sælgere bundet af en klausul. Det holder lønnen nede, siger Business Danmark.

Et fald i antallet af konkurrence- og kundeklausuler gavner ikke hard- og softwaresælgere, der i stedet må se sig bundet til deres arbejdsgiver. Mens sælgernes fagforening, Business Danmark kan melde om et fald i antallet af medlemmer fra 2003 til i dag, gælder udviklingen ikke i it-branchen.

Forbuddet mod at vælge sin kommende arbejdsgiver frit kan koste dyrt på lønsedlen i en tid, hvor der er mangel på kvalificerede sælgere, lyder det fra Business Danmarks landsformand, Jens Neustrup Simonsen i Morgenavisen Jyllands-Posten i dag. Når den ansatte ikke frit kan vælge job, kan arbejdsgiveren holde lønnen nede hos den ansatte.

Business Danmark-formanden bebrejder arbejdsgiverne for at bruge jobklausuler. I stedet skal de tænke på at gøre jobbet spændende.

»Vi lever i en tid, hvor de burde være unødvendige. Hvis arbejdsgiverne opfører sig ordentligt over for den enkelte medarbejder og tilbyder fornuftigt jobindhold, så behøver virksomhederne ikke at lave stavnsbinding,« lyder kritikken fra Jens Neustrup Simonsen.

I gennemsnit er hver femte medlem bundet af en klausul. Det er et fald på 19 procent i forhold til 2003, hvor det var mere end hver fjerde, hvor arbejdsgiveren satte begrænsninger for de ansattes karrieremuligheder.

I it-branchen går udviklingen den modsatte vej med flere medarbejdere, der bliver begrænset. Ifølge Business Danmark er der sket en stigning på tre procent i antallet af klausuler hos sælgere af it-hardware, mens fem procent flere softwaresælgere er begrænset af en klausul, der enten forhindrer dem i at arbejde for konkurrenten eller hos kunder og leverandører.

»Det går ganske langsomt med at udfase konkurrence- og kundeklausuler, selv om mobiliteten på jobmarkedet er stærkt hæmmet af dem. Det er skidt, for så bliver viden hængende i enkelte virksomheder,« siger Jens Neustrup Simonsen.

Det er især hardwaresælgere der ifølge fagforenigen er udsat for klausuler. Næsten hver tredje sælger har en kunde- eller konkurrenceklausul, mens det er hver femte softwaresælger, der har forbud mod at søge over til konkurrenter eller partnere. Eneste lyspunkt er ansatte i it-service, hvor antallet af klausuler er faldet 58 procent til kun at omfatte hver syvende medarbejder.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil