Okis forhandlerkampagne belønnet

Printerproducenten Oki har modtaget en international pris for den salgskampagne, som har fået Okis markedsandel på farvelaserprintere til at vokse fra fem til 16 procent på et år. Technology Industry Award 2003 uddeles hvert år til de bedste præstationer i den europæiske IT-branche.

I år modtag Oki prisen for prisen bedste salg- og markedsføringskampagne foran 300 andre kandidater. Som et raffinement sad blandt andre Steve Gill, administrerende direktør i England for Oki-konkurrenten HP, i dommerkommiteen. Han er imponeret over den effekt Oki har opnået med kampagnen.

»Oki har opnået meget dramatiske resultater i kraft af en meget succesrig kampagne,« lød det anerkendende fra HP's Steve Gill ved prisoverrækkelsen.

I Danmark har Okis kampagne været rettet mod at skabe opmærksomhed om C5000-printeren hos Okis 39 fokusforhandlere over hele landet. Den øgede indsats er en del af en markedsføringsstrategi styret fra Okis europæiske hovedkontor i London og ført ud i livet af Okis lokalafdelinger i de enkelte lande, oplyses det.

»Siden, vi begyndte at fokusere mere på erhvervsmarkedet i 2002, har vi øget markedsføringsindsatsen. Inden for det seneste år har vi for alvor fået markeret os i forhold til HP, som i gennem flere år har været den største spiller på markedet,« forklarer Okis danske marketingchef, Lars Hargaard.

»Hvis salget for alvor skal rykke, handler det om at støtte op om vores forhandlere og bistå dem i alle led af salgsprocessen. Det er ikke nok blot at have nogle gode produkter. Kunderne skal også lægge mærke til dem, og her spiller hele den markedsføringskampagne og det materiale, som er en del af den, en meget væsentlig rolle. Jo mere saglig, konkret og iøjnefaldende budskaberne er - jo bedre går salget - og det er både til gavn for os og vores forhandlere,« fortæller Lars Hargaard, der også mener, at Oki er sluppet af med et image som hjemme-leverandør.

»Flotte farver og seriøse kvalitetsløsninger til erhvervslivet. Det er det, vi er kendt for nu - og det kan vi i høj grad takke en effektiv kampagne for. Tidligere havde vi et lidt støvet image, og folk vidste ikke helt hvilken type produkter, vi leverede. Vi slæbte stadig rundt på et image fra den gang, vi lavede laserprintere til private hjem,« slutter han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere