Huawei aggressiv i Danmark

Den kinesiske telegigant Huawei opruster i Danmark og vil nu også sælge it-udstyr til store danske virksomheder.

Artikel top billede

AP Møller, Danske Bank, Novo Nordisk, DSB, Danisco.

Det er blandt andet disse store danske erhvervsgiganter, som den kinesiske tele- og netværksproducent Huawei nu vil forsøge at få i stalden. De danske virksomheder behøver dog ikke at lære kinesisk, Huawei, der efterhånden er sluppet af med ryet som kopi-producent, har netop udvidet den danske afdeling med nye medarbejdere, der skal sælge udstyr til almindelige erhvervsvirksomheder. Selv om Huaweis afdelinger normalt har kinesiske landechefer, er de andre ansatte altså oftest lokale.

"Vi har stort set alt; alle typer hardware. Routere og switches, mobiler og dongles, videokonferencesystemer, firewalls og andre intelligente løsninger," siger Michael Sander Andersen, Enterprise Manager, Huawei Danmark, til CRNs søstermagasin ComON.

 

Prisen i bund

Huawei er berømt - hos de vestlige konkurrenter snarere berygtet - for deres billige priser. Alligevel er det ikke lykkedes den kinesiske producent at få store ordrer på at opbygge telenet hos de store danske teleselskaber.

"De er meget aggressive," forklarer Jess Ibsen, netdirektør for TDC.

Han fik Huaweis gåpåmod at føle sidste år, da kineserne forsøgte at få lov til at bygge telegigantens LTE-net op. Ordren blev dog lagt hos Ericsson, som TDC i forvejen har outsourcet nettet til. Den bundlede løsning gik til den svenske producent, fordi de både kunne tage sig af hardware og service. Hvis TDC alene havde brug for hardwaren, så var det måske en anden sag, siger han.

"Huawei vil vældig gerne, men det har ikke rigtig lykkedes for dem," siger Jess Ibsen.

Huawei er dog vokset markant i Norden, også hos de store danske netejere, TDC, 3, Telia og Telenor. Ingen af dem har købt store, samlede netværksløsninger, men kineserne sælger eksempelvis transmissionsudstyr og usb-dongles til teleselskaberne. I andre dele af Norden har Huawei mere succes. I Norge har Telenor bedt Huawei om at lave deres LTE-net, og i Sverige har Tele2 også valgt dem som netværksleverandør på LTE.

 

Huawei har en bred palet

En fordel ved Huawei, siger Jess Ibsen, er, at firmaet har en meget bred palet af hardware. De største telenetværksproducenter er i dag Nokia Siemens, Ericsson, kinesiske ZTE og Huawei. Sidstnævnte er god til at dække alle teknologier.

"Det er det eneste teknologiselskab, der er tilbage, som kan alle teknologier, og det gør dem interessante," mener Jess Ibsen.

En anden kilde i telebranchen roser desuden Huawei for, at de er fri for en kompliceret licensstruktur, hvor man hele tiden skal tilføje nye licensudgifter. Man køber blot et produkt, så følger softwaren med. Priserne kan dog, naturligvis, være forskellige fra selskab til selskab alt efter forhandlingssituationen.

 

Ikke længere kopister

Huawei har tidligere været beskyldt for reverse ingineering, hvor kineserne blot skilte andres produkter ad og så kopierede dem fra ende til anden. Det er blandt andet router-giganten Cisco, der har været utilfreds med, at Huaweis produkter mindede mistænkeligt meget om deres.

"Det er rigtigt, at for 10 år siden var det måske meget made in china, som var kopieret fra andres ting, men i dag er vi vokset op. Vi sidder med ved bordet og er med til at definere standarderne," siger Michael Sander Andersen.

I dag praler Huawei med, at næsten halvdelen af de 96.000 ansatte arbejder inden for forskning og udvikling, og grundpriserne er da heller ikke så ekstremt billige i forhold til konkurrenternes som tidligere. Det er blandt andet netværksteknologien TDD, Huawei udvikler i, hvilket det 3 får brug for til deres LTE-netværk. Kilder i telebranchen roser også Huawei for at have skubbet på udviklingen, når det gælder udvikling af software base radio, hvor man blot behøver at udskifte softwaren i en basestation for at få den til at virke til en nye teknologi.

"Vi kan sige til vores konkurrenter, at vi udvikler vores eget, og vi søger selv patent på det," siger Michael Sander Andersen.

Han mener selv, Huawei byder på flere fordele. Deres primære kundegruppe er store virksomheder med over 500 ansatte, og de er gode til at levere løsninger til multivendor-miljøer, siger han. Hardwaren lever altså op til standarder og kan fungere sammen med andre producenters udstyr, hævder han. Strømforbruget er også lille, siger han.

"Kina har ofte et ustabilt strøm og powersupply. Det har gjort, at der er fokus på strømforbruget på hvert enkelt boks," siger Michael Sander Andersen, som giver som eksempel, at Huaweis printkort ikke behøver egne blæsere for køle chips ned på grund af stort strømforbrug.

Der er godt 25 Huawei-ansatte i Danmark i dag fordelt på kontorer i København, Aarhus og Aalborg. Huawei har haft kontor i Danmark i lidt over to år, og selv om de danske teleproducenter har været tilbageholdne med at købe en stor netværksløsning af den billige kineser, så tror Michael Sander Andersen, at det nok skal ske.

"Det er bare et spørgsmål om tid," siger Michael Sander Andersen.

Mere om samme emne

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly