Kritik af Edbpriser efter julenedbrud

Forhandlere anklager prisportal for at ignorere informationsbehov. Kritikken bliver mødt af tavshed.

Onlineforhandlere fik ingen information fra edbpriser.dk, da prisportalen brød sammen i juledagene. Mens teknikerne sloges med problemerne var prisportalen dog tavs om problemet overfor annoncørerne. Det får annoncører der får kundetrafik fra prisportalen til at kritisere den manglende information til kunderne.

Den tavse portal får Computersalgs direktør Kim Rand til at kræve, at Edbpriser tager sit ansvar som annoncemedie seriøst. Han betaler »mange penge« for at annoncere på prisportalen og kalder nedbruddet for et »stort problem«, fordi han mister flere hundrede tusinde kroner i omsætning, når kundestrømmen til hans onlinebutik svinder ind, fordi portalen ikke virker

»Edbpriser skal melde noget ud og forklare problemet, og hvordan de vil løse det,« siger Kim Rand.

Han støttes af Morten Duch, der er formand i onlineforhandlernes forening, FOIF. Han kender ikke til det konkrete nedbrud, men mener, at prisportalen genrelt burde være mere udfarende med kontakt med forhandlerne – også når det er jul.

»Det er ret dårligt, hvis man ikke hører noget, for det er ret væsentligt for manges forretning,« siger Morten Duch, der savner en mail fra prisportalen med information om, hvad der er sket, og hvad Edbpriser vil gøre for at løse problemet.

Tavs om tavshed
Da CRN spørger Thomas Hvalsø Hansen, der er afdelingschef hos Aller med ansvar for Edbpriser om nedbruddet forklarer han, at portalen den 24. december havde »et mindre problem med data på nogle oversigtssider«. Hen over natten voksede problemet til at dele af sitet ikke indeholdt produkt- og prisinformation på grund af nogle »ugyldige datatyper i produktionsmiljøet«.

Han ønsker dog ikke at kommentere forhandlerkritkken, ligesom han ikke vil svare på, hvorfor forhandlerne ikke fik nogen information, da portalen »ikke havde det så godt«.

»Jeg vil opfordre forhandlerne til selv at kontakte mig, for jeg mener, at man skal tage den snak direkte med dem, der er berørt,« siger Thomas Hvalsø Hansen til CRN.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere