IBM-profil vil vende Normans forretning i Danmark

Med et 2010-underskud på 1,7 millioner kroner og en negativ egenkapital havde sikkerhedsproducenten Norman et rigtig skidt 2010 i Danmark. Det vil den nye countrymanager Torjus Gylstorff vende.

Artikel top billede

I det norske sikkerhedsselskab Normans danske regnskab må moderselskabet love at komme med en pose penge for at genoprette egenkapitalen. Efter et underskud før skat på 1,7 millioner danske kroner er selskabets egenkapital nemlig i minus med 2,6 millioner kroner.

»Jeg vil i virkeligheden meget hellere have denne samtale om vores regnskab om et år i april 2012, end nu her i år. Men når det er sagt, så kan man slet ikke være tilfreds med det resultat, vi kom ud med for 2010. Men 2010 har været et omstillingsår, hvor der har været stor udskiftning. Jeg kom også selv til i sommerferien. Og flere andre ansatte er også blevet skiftet ud,« siger Normans countrymanager Torjus Gylstorff.

Ifølge Torjus Gylstorff var en af grundene til, at han kom til Norman, at der var behov for at lav en ny plan for selskabets satsning i Danmark. Derfor har han nu sammensat et team, der kan sætte bedre gang i salget på det danske marked.
»Vi har ændret fokus og har indstillet os på at handle mere med store virksomheder. Jeg har hentet folk ind, som netop er gode til det. Vi har en række produkter, som er rettet mod enterprisemarkedet, og dem har vi ikke fået solgt godt nok,« siger Torjus Gylstorff.

Allerede nu mener Torjus Gylstorff dog, at Normans salg viser langt bedre takter end i 2010.

»Vi er kommet godt fra land, og jeg ser meget positivt på 2011,« siger Torjus Gylstorff.

Normans forretning i Danmark er en ren kanaldreven forretning, hvor salget går gennem forhandlere. Derfor kommer Normans nye danske team også til at gå ud til markedet med forhandlerne i hånden.

»Det bliver et samarbejde fra sag til sag, hvor både vi og forhandlerne stiller med vores bedste folk,« siger Torjus Gylstorff.
Han lægger ikke skjul på, at han med sin baggrund fra IBM, har en vis rutine i at tale med de store kunder. Og selv om Norman ikke skal glemme core business, så er vejen frem ifølge ham, at Normans skal vækste på de store kunder.

»Vi har en del af vores produktsortiment, som ikke har adresseret overfor de rigtige kunder tidligere. Det er det, de nye folk her skal bære med sig. Det er her, vi skal vokse,« konstaterer Normans danske countrymanager.
 

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil