Microsoft i frontal-angreb på Google

Danske virksomheder får i dag en forsmag på Microsofts storstilede modspil til Google Apps: En sky med Exchange og Sharepoint i hostede online-udgaver til få kroner om måneden.

Microsoft vil med en stor kampagne, der starter i dag, prøve at få mindre og mellemstore virksomheder til at opgive enhver tanke om Google Apps, og i stedet sige ja tak til en gratis prøvekørsel af Microsofts modstykke: En »sky« med billige Microsoft-applikationer til basale fornødenheder som mail og gruppe-software leveret som månedlige abonnementsydelser.

Tilbuddet gælder blandt andet mailsystemet Exchange, videndeling via SharePoint og videomøder med Live Meeting, som kan prøves gratis i 60 dage.

Applikationerne er hosted af Microsoft, der har opbygget datacentre i Holland og Irland.


Som med Google Apps kan man med Microsofts sky få adgang til sin virksomhedens it-systemer uanset hvor man befinder sig, blot man har adgang til internettet.

Microsofts udspil skydes af i en række europæiske lande i dette forår. Microsoft Online Services, som tjenesterne også er døbt herhjemme, blev allerede lanceret sidste år i USA.

Google foretog i januar i år et udfald mod Microsofts kerneområde, da søgegiganten lancerede et kanalprogram for at få it-forhandler-samfundet, som traditionelt er Microsofts enemærker, til at blive Google Apps-forhandlere.

Endnu har Googles forhandler-kampagne ikke taget de store vingesus, men det har Microsofts amerikanske lancering af abonnements-software heller ikke, fortæller flere medier.

Princippet i det tilbud, der lanceres i Danmark i dag, er ellers smart nok:

Virksomhedskunder får eget administrations-site og kan der kontrollere, hvilke produkter, den samlede abonnements-løsning skal bestå af. Herfra justerer man også antallet af brugere, som skal være tilknyttet systemet. For eksempel i forbindelse med nyansatte medarbejdere der skal registreres som brugere. Derudover giver løsningen mulighed for at give medarbejdere, som ikke arbejder med en pc foran sig hele tiden, mulighed for at få adgang til email og intranet fra en pc i frokoststuen, produktionshallen eller i hjemmet.

Microsoft Danmark har foreløbigt fået 20 partnere til at committe sig til at sælge Microsoft Online Services, men regner med at dette tal vil tredobles i løbet af foråret.

Man kan læse mere om Microsofts sky www.microsoft.dk/online ">her.

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Midtjylland

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job