Databasefejl førte til politianmeldelse af Shg

Folkeregistrets liste over folk, der ikke vil have reklamer, den såkaldte Robinson-liste, med en lille million privatkunder er for stor til at man selv kan håndtere den, siger onlineforhandleren Shg, der netop er meldt til politiet af Forbrugerombudsmanden.

»Robinsonlisten er så lang, at vi ikke kan have den i et Excel-ark,« siger Eskild Jensen, Shg.

Han må i lighed med mange andre stole på eksterne partnere, når han skal have sendt reklamepost og kataloger ud. Og det giver sure kunder, når det glipper.

En lille million privatkunder vil nemlig ikke have adresseret reklamepost, som bliver sendt ud med postvæsenet. Selvom de tidligere har handlet med virksomheden, vil de ikke have kataloger, reklamebreve eller anden direct mail tilsendt. De har nemlig frabedt sig markedsføringsmateriale i den fysiske post ved at tilmelde sig den såkaldte Robinsonliste. Listen håndteres af de kommunale folkeregistre og ved seneste offentliggjorte optælling havde 800.000 danskere frabedt sig reklamerne.

Det volder besvær for forhandlere, der har svært ved at sortere deres kundedatabase i forhold til listen.

Som en forklaring på det fejlsendte katalog siger Eskild Jensen, at man ikke var klar over Robinsonlistens eksistens første gang, man sendte et katalog ud. Da den utilfredse kunde anden gang havde fået kataloget, skyldtes det et svigt mellem adressevaskfirmaet og City-mail, der skulle bringe katalogerne ud i København.

Han afventer nu en henvendelse fra politiet, og ender det med en bøde for det fejludsendte katalog, vil den blive betalt.

»Det er fair nok. Man kan godt forstå, hvis folk ikke vil have reklamerne,« siger økonomichef Eskild Jensen fra Shg.

Partner i direct mail-specialisten Harvest, Leif Kirchoff Larsen, bekræfter at forsendelser til personer på Robinson-listen nærmest pr. automatik fører til en bøde.

»Det er virksomhedens ansvar, i dette tilfælde Shgs, at rette sig efter modtagernes ønsker. Fejlen er næsten altid, at virksomheden bruger gamle lister, som ikke er opdateret med de nyeste versioner af Robinsonlisten,« siger han.

Den seneste udgave af Robinsonliste fylder 211 MB og Leif Kirchoff Larsen forklarer, at det ikke er muligt for virksomhederne selv at håndtere de mange adresser. I 2007 fik et forsikringsselskab en bøde på 5.000 kroner for at sende et brev med et forsikringstilbud til en person, som var på listen.

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S