Da Atea i Sverige for et år siden købte prinstpecialisten Portal, gned konkurrenterne sig i hænderne i forventning om at kunne plukke både kunder og ikke mindst de bedste Portal-sælgere fra Atea.
Nu viser en optælling, som det svenske it24 har foretaget, at der var god grund til de negative forventninger. Ud af 35 tidligere Portal-sælgere, har 21 søgt nye græsgange siden Atea-overtagelsen.
Ud af de i alt 135 ansatte i Portal var 60 beskæftiget med salg, og heraf havde de 35 direkte kundekontakt.
Ateas svenske direktør Lars Pettersson ser ikke noget problem i sælgerflugten, som han mener kan hænge sammen med ,at Atea har bonussystem, som præmierer salgsgrupper frem for den enkelte sælger. Han peger samtidig på, at alle de tidligere chefer i Portal fortsat arbejder i ledende stillinger i det svenske Atea. Lars Pettersson mener så i øvrigt, at der kun er tale om, at 15 sælgere har rykket teltpælene op.
»Vi glæder os fantastisk over den respons, som vores nye belønningssystem har fået, og vi kan se, at det tiltrækker en ny type af kvalificerede medarbejdere. Jeg er overbevist om rigtigheden i at give hvert enkelt individ den rigtige løn direkte og så oven på dette belønne holdets resultater. Det tror jeg vil blive efterlignet mange stedet,« siger Lars Pettersson til it 24.