Medarbejderne i Samsung danske afdeling har svært ved at få armene ned, efter det er lykkedes at få en ordre på 7000 pc’er til Helsingør kommunens skoler i hus. Ordren har i flere omgange været i udbud via SKI-systemet, hvor Samsung ikke har foden indenfor.
Derfor er aftalen med Helsingør kommune formelt indgået med Fujitsu, som udover papirarbejdet med at afgive bud også står for en del af serviceringen af de mange Samsung-pc’er.
Når det er lykkedes Samsung at få ordren hjem, hænger det sammen med at SKI-aftalerne åbner mulighed for at benytte underleverandører. Og det er netop det, Fujitsu har gjort i dette tilfælde. Udover Samsung har også forhandleren 2ig en aktie i Helsingørordren som den part, der i praksis leverer og servicerer hardwaren.
»Det er Fujitsu, der har kontrakten med kommunen, så det er deres SKI-status, der bærer ordren igennem overfor kommunen, og så har 2ig og Samsung status som underleverandører. Men hele leveranceformen har Fujitsu ikke meget med at gøre. Det ligger hos mig. Men det er ikke unormalt i denne her slags sager,« forklarer 2igs salgs- og marketingdirektør Torben Graversen.
Af konkurrencehensyn vil han ikke afsløre detaljer om, hvordan de tre involverede leverandører har opdelt Helsingør-kontrakten imellem sig.
»Du nærmere dig noget, hvor jeg ikke ønsker at løfte sløret for, hvordan vi pakker de enkelte elementer sammen i aftalen,« siger Torben Graversen.