En pc er blevet en forbrugsvare, der ofte sælges på pris alene. Fint, at forbrugerne kan få en masse rå computerkraft for små penge. Men skal en pc koste under 3.000 kroner for at kunne sælges? Næppe! Vi har bare glemt, hvordan vi forklarer kunden, hvilket udbytte han får for sin investering!
På andre varegrupper slipper kunderne gladeligt to-tre gange flere penge for at få den lækre vare, der tilfredsstiller mere end blot de basale funktionelle behov. Det gælder værktøjet i byggemarkedet, vores beklædning, vores bolig, vores bil og endda vores fødevarer. Kald det brugsglæde eller glæden ved at kunne overraskes over nye de muligheder, som jeg måske slet ikke havde fantasi til at tænke på, da jeg gik i byen for at handle.
Fra Arilds tid har det været sælgerens mission at oplyse alverden om de nye muligheder, den ikke vidste fandtes. En computer er et stykke avanceret elektronik, som kun nørderne forstår, men som byder på flere muligheder end noget andet værktøj. Derfor skal vi som sælgere gøre os umage, for at forstå kundens situation og sælge de muligheder, som vores produkt kan give.
Kun teknik-freaks duperes af tekniske specifikationer, og de færreste har vel så travlt i deres fritid, at nogle sekunder fra eller til inden filmen ruller på skærmen, er tusindvis af kroner værd.
Den typiske forbruger vil sikkert have mere glæde af, at få den fedeste lyd fra filmen. Eller af det numeriske tastatur, når selvangivelsen skal klares. Eller af at kunne browse på web’en eller checke e-mail uden en langsommelig boot-procedure. Eller af fingeraftrykslæseren, der husker alle dine passwords på en 100 procent sikker måde.
Sælger – vågn op!
Kundens oplevelse er dit ansvar!