Markedet er i forandring. Den traditionelle kopimaskinesælger bliver i de kommende år for alvor udfordret.
De, der vinder fremtidens marked, er dem, der forstår, at fremtidens salg af printere og multifunktionsprintere starter et helt andet sted end snak om printhastighed, smarte nye funktioner, og hvordan kunden får erstattet ældre maskiner. Salget af softwareløsninger sammen med hardwaren som en samlet løsning af virksomhedens dokumenthåndtering er svaret på en ændret efterspørgsel.
Som leverandører og sælgere skal vi kunne rådgive vores kunder om, hvordan de øger deres effektivitet, nedsætter omkostningerne og styrker virksomhedens konkurrenceevne. Det kan kunderne blandt andet gøre ved at optimere deres dokumenthåndtering og deres print. I Konica Minolta kalder vi det OPS (Optimized Print Services). I markedet er det også kendt under MPS. Kunden skal kunne præsenteres for en analyse og en rapport, der viser, hvordan en ændret samlet maskinpark og dens placering i kontorlandskabet kan reducere virksomhedens samlede omkostninger. Kunden skal også kunne præsenteres for softwareløsninger, der kan effektivisere arbejdsgangene i virksomheden. Herunder eksempelvis at »sætte strøm« til de dokumenter, der tidligere kun har været i papirformat og få oprettet et digitalt arkiv.
Analyserne skal bygge på hardcore facts om kundens aktuelle forbrug målt på blandt andet antal klik, tonerforbrug og strømforbrug. Salget får et strategisk fokus, der taler til toppen af virksomhedens ledelse. En række analyser fra internationale institutter siger, at 50 procent af alle printenheder i 2013 vil blive solgt gennem OPS.
Baggrunden er en øget bevidsthed i virksomhederne om de omkostninger, print og dokumenthåndtering binder i virksomheden. ’All Associates Group’ har kortlagt, at for hver euro brugt på hardware inden for print og kopi, bliver der brugt 9 Euro på administration af selvsamme. Der er således meget mere at hente ved at sætte fokus på de 9 Euro end på indkøbet af hardwaren alene. Der er tale om ikke mindre end et paradigmeskift, og det kræver ny gearing i branchen. Er I klar derude?