Hvad gør MPS ved måden, vi sælger på?

SYNSPUNKT: Rikke Hvilshøj Marketingdirektør Konica Minolta Business Solutions Danmark A/S

Markedet er i forandring. Den traditionelle kopimaskinesælger bliver i de kommende år for alvor udfordret.
De, der vinder fremtidens marked, er dem, der forstår, at fremtidens salg af printere og multifunktionsprintere starter et helt andet sted end snak om printhastighed, smarte nye funktioner, og hvordan kunden får erstattet ældre maskiner. Salget af softwareløsninger sammen med hardwaren som en samlet løsning af virksomhedens dokumenthåndtering er svaret på en ændret efterspørgsel.
Som leverandører og sælgere skal vi kunne rådgive vores kunder om, hvordan de øger deres effektivitet, nedsætter omkostningerne og styrker virksomhedens konkurrenceevne. Det kan kunderne blandt andet gøre ved at optimere deres dokumenthåndtering og deres print. I Konica Minolta kalder vi det OPS (Optimized Print Services). I markedet er det også kendt under MPS. Kunden skal kunne præsenteres for en analyse og en rapport, der viser, hvordan en ændret samlet maskinpark og dens placering i kontorlandskabet kan reducere virksomhedens samlede omkostninger. Kunden skal også kunne præsenteres for softwareløsninger, der kan effektivisere arbejdsgangene i virksomheden. Herunder eksempelvis at »sætte strøm« til de dokumenter, der tidligere kun har været i papirformat og få oprettet et digitalt arkiv.
Analyserne skal bygge på hardcore facts om kundens aktuelle forbrug målt på blandt andet antal klik, tonerforbrug og strømforbrug. Salget får et strategisk fokus, der taler til toppen af virksomhedens ledelse. En række analyser fra internationale institutter siger, at 50 procent af alle printenheder i 2013 vil blive solgt gennem OPS.
Baggrunden er en øget bevidsthed i virksomhederne om de omkostninger, print og dokumenthåndtering binder i virksomheden. ’All Associates Group’ har kortlagt, at for hver euro brugt på hardware inden for print og kopi, bliver der brugt 9 Euro på administration af selvsamme. Der er således meget mere at hente ved at sætte fokus på de 9 Euro end på indkøbet af hardwaren alene. Der er tale om ikke mindre end et paradigmeskift, og det kræver ny gearing i branchen. Er I klar derude?
 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere