Der er en skævvridning i antallet af Microsoft-partnere, har valgt at lave en aftale med Microsoft om selv at kunne tilbyde og fakturere Office 365. fire ud af 20 partnere er fra Danmark Norge og Sverige.
Microsofts danske ansvarlige for Office 365, Jesper Grønbæk, kan ikke umiddelbart komme med nogen forklaring på, hvorfor det forholder sig sådan.
»Måske er det et udtryk for markedets modenhed,« siger han til CRN.
Uofficielt har det længe lydt, at det danske og nordiske marked er blandt frontløberne, når det gælder salget af cloud-løsninger hos Microsoft.
Netop de bedre vilkår på de nordiske markeder kan da også være en forklaring på, at Microsoft har flere toppartnere her.
Uden at nævne det som en mulig forklaring fortæller Jesper Grønbæk, at der ligger store investeringer bag, at blive toppartner på Office 365.
»Grunden til at vi ikke har flere af de store partnere, som selv fakturerer, handler også om, at det er en stor investering fra begge parter. Det kræver integration ind vores systemer. De skal selv sætte en support op, so de kan supportere kunderne. Så der følger en del forpligtelser med i det samarbejde,« siger Jesper Grønbæk.
Af de fire nordiske partnere, der selv kommer til at fakturere kunderne har de tre af dem – TDC Hosting , Atea og Mamut – løsninger på dej til det danske marked.