Der er en vis fornemmelse af deja-vu, når man træder ind i de luftige tidligere fabrikslokaler nær det ny-mondæne Skt. Hans Torv på Nørrebro i København. Rummene er enkelt men stilsikkert indrettet med kunst og moderne møbler, og i kantinen ryddes der af efter en gourmet-buffet, kreeret af stedets kok.
Det ligner grangiveligt et webbureau anno 1997. Af den type, som leflede for de ansatte med overskudsdeling, fede fester og lempelige arbejdstider.
Den type, som gik ned med en milliongæld efter et par mindeværdige år i dotcom-ekstasen, og som eftertiden med puritansk ildhu har foragtet som ødelander, opportunister og fantaster uden forretningssans.
Gældfri efter det første år
Magnetix er netop den type virksomhed. Og så alligevel ikke. Magnetix kæler også for sine 20 ansatte, men fik 2,5 millioner i overskud allerede i sit første år, hvor gælden fra opstarten også blev afviklet.
Magnetix-direktør Martin Bochineck var ikke klar over, at markedet var vendt, da web- og marketingbureauet Magnetix startede i 2000. Foto: Magnetix |
- Vi vidste ikke, at markedet var ved at vende da vi startede i 2000. Vi fik positivt cashflow allerede i vores anden måned, siger direktør i Magnetix, Martin Bochineck.
Magnetix er et webbureau. Og så alligevel ikke. Martin Bochineck foretrækker ordet "dialogbureau", fordi det ifølge direktøren netop er fokuset på disciplinen dialog og mindre fokus på de tekniske discipliner, der gør, at Magnetix er en succes i dag.
- Mange siger, at de er gode på web. Men for de virksomheder, vi arbejder med, er det en selvfølge, at man kan håndværk som flash og html - det er ikke det, man skal differentiere sig på, siger Martin Bochineck, som blandt sine kunder tæller Microsoft, Mærsk, Nordisk Film og Nykredit.
Han tilskriver også Magnetix' succes til de ansattes erfaring med dialog-markedsføring med fra tidligere ansættelser i eksempelvis reklamebureauer som Kunde & Co og Umwelt. Sidstnævnte selskab er medejer af Magnetix, som ellers ejes af de ansatte.
Dialog fremmer forståelsen
For Magnetix handler det om at hjælpe kunderne med at tale til deres kunder. Også når samtalen risikerer at blive anstrengt.
Bureauet har eksempelvis lige udsendt materiale til alle de tidligere Navision-kunder, som nu bedes opgradere deres systemer til den nye Microsoft Business Solution C5-version.
- Microsoft sender nogle produkter på pension, og derfor viser vi kunderne, hvad de får ud af at opgradere, siger Martin Bochineck og vifter med et brev indeholdende en fortrykt check, som er sendt ud i en direct mail-kampagne.
Sideløbende med opgraderingskampagnen udsendes cd-rom'er, der i flash-præsentationer giver potentielle kunder en forsmag på indholdet i Microsoft Business Solutions-pakkerne.
- Havde vi været et ægte webbureau, havde opskriften nok været bannere med en klikfelt, men vi lader os ikke begrænse af forskellige medier. Vi vælger det medie, hvor der bliver størst gennemslagskraft, siger Martin Bochineck.
Ingen overtid, tak
Den sunde økonomi får også Magnetix til at stå frem i feltet af webbureauer, hvoraf de, der overlevede de senere års blodbad, som oftest har en anstrengt økonomi med i baggagen fra dotcom-tiden.
- Vi er foran på budgetterne i år og regner med vækst i størrelsesordenen 15 til 20 procent i såvel omsætning som overskud, siger Martin Bochineck.
Det betyder dog ikke, at Magnetix gearer op til masseansættelser eller andre udvidelser. Faktisk får kunderne nogle gange at vide, at de må sætte deadline-forventningerne ned, for at de 20 ansatte kan følge med uden at arbejde overtid.
Nul overtid er nemlig et erklæret mål. Det er vækst til gengæld ikke.
- Vækst er ikke vigtig. Man bliver ikke bedre af at være større, siger Martin Bochineck.
Computerworld Online sætter hen over sommeren fokus på en række succesvirksomheder i den danske IT-branche. Magnetix er den femte i rækken.