Artikel top billede

Farvel Twitter - sådan bruger du Facebook-abonnementer

Med Facebook-abonnementer får du de bedste funktioner fra Twitter. Læs her, hvordan du kan kommunikere med dine business-kontakter og få opdateringer fra Hollywood-stjernerne.

Twitter er Hollywood-stjernerne og de store forretningsfolks foretrukne sociale netværk.

Derfor har vi også tidligere fortalt, hvordan du bliver super-sej til at bruge Twitter.

Men desværre har Twitter aldrig for alvor fået fodfæste i Danmark og bærer præg af at blive brugt af et mindre indspist netværk, der primært består af mediefolk og it-iværksættere. 

Facebook har til gengæld altid nydt stor popularitet på vore breddegrader, og med Facebooks nye abonnement-funktion får du næsten de samme muligheder, som du får med Twitter.

Forskellen er blot, at publikummet på Facebook er større. 

Med Facebook-abonnementer kan du abonnere på opdateringer fra folk, uden at du behøver at blive venner med dem eller "synes godt om" dem. Men du kan naturligvis også gøre det muligt for folk at abonnere på dine opdateringer.   

Sådan tegner du abonnementer

Det er let at tegne abonnement på andre folks updates. 

Det kræver blot, at de har slået funktionen til, og når de har det, bliver det markeret med en "abonner knap" i højre hjørne af deres profil.

Du kan se knappen her:

Ønsker du abonnere på personens opdateringer, klikker du naturligvis blot på knappen, og herefter vil opdateringerne automatisk havne i dit nyhedsfeed side om side med opdateringer fra dine venner. 

Den store fordel ved at tegne et abonnement er, at du kan få opdateringer fra en person uden at blive venner eller "synes godt om" vedkommende. 

Det betyder også, at du ikke behøver at dele dine opdateringer med personen, som det ville være tilfældet, hvis I blev venner.

Abonnerer du eksempelvis på updates fra Facebook-stifteren Mark Zuckerberg kan du altså se opdateringer fra ham, men han modtager ikke dine opdateringer. 

Juster antallet af opdateringer

Selv om folk har slået abonnements-funktionen til, er det naturligvis ikke ensbetydende med, at de også vælger at bruge den. 

Eksempelvis kan der godt gå uger mellem, at Mark Zuckerberg skriver en opdatering, mens andre folk opdaterer overdrevent meget. 

Men du kan heldigvis vælge at tynde ud i de opdateringerne, fra de folk, der er lidt for flittige ved tasterne. 

Det gør du ved at klikke på på abonner-knappen og herefter vælge, hvilke typer opdateringer du vil have. Eksempelvis kan du vælge kun at modtage "de vigtigste".

Dette trick kan du både bruge med dine venner og med folk, som du kun abonnerer på. 

Hvordan finder jeg folk?

Der findes mange mennesker, der er interessante at følge på Facebook. Men hvordan er det lige, at jeg finder jeg dem? 

Som udgangspunkt kan du jo prøve at søge efter personer, som du i forvejen beundrer eller finder interessante. Det kan være sportsstjerner, politikere eller musikere.

Men som du måske allerede har opdaget, kommer Facebook også automatisk med forslag til personer, som du kan tegne abonnement på. 

Forslagene kommer på baggrund af, hvem som dine venner allerede abonnerer på. Eksempelvis foreslår Facebook på den baggrund, at skribenten af denne artikel skal følge den danske Manchester United-målmand Anders Lindegaard og den amerikanske skuespillerinde Jessica Alba.

Sådan får du abonnenter

Vil du gerne have mulighed for at få abonnenter på din Facebook side, slår du det til ved at gå ind på Facebooks abonnement-side, som du finder her.

Her skal du blot klikke på den grønne knap "tillad abonnenter".

Efterfølgende skal du vælge, om alle skal have lov til at kommentere på dine opdateringer, eller om det kun skal være dine venner eller dine venners venner.

Når du har valgt det, kan folk der besøger din side i fremtiden vælge at klikke på abonnér-knappen i stedet for at tilføje dig som ven. 

På din virksomheds hjemmeside kan du opfordre de besøgende til at tegne abonnent på dine opdateringer.

Det giver dig en meget personlig og direkte kommunikationskanal med dine kunder og branche-kolleger, hvor du kan give opdateringer om nye produkter, tilbud og måske iscenesætte dig selv som en ekspert inden for dit område.

Fordelen ved at bruge abonnements-funktioner fremfor at blive venner med folk er, at dine abonnenter får dine opdateringer, mens du slipper for at modtage deres opdateringer. Samtidig får dine abonnenter kun dine såkaldte "offentlige opdateringer", hvilket gør det lettere for dig at kontrollere, hvilke informationer du deler. 

Sådan skriver du til dine abonnenter 

Når du i fremtiden skal lave Facebook-opdateringer, vælger du "offentligt", hvis du ønsker, at dine abonnenter skal modtage dine opdateringer.

Ønsker du blot at kommunikere med dine venner, vælger du naturligvis "venner".

Du skal dog huske, at dine offentlige opdateringer ikke kun vil være synlige for dine abonnementer og venner, men for alle folk på Facebook, der besøger din profil.

Forskellen er blot, at dine abonnenter modtager opdateringerne direkte i deres nyheds-feed.

Læs også:
Fræk iværksætter: Jeg har 130.000 fans på Facebook 
Sådan bliver du super-sej på Twitter




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere