Dansk sikkerhedsfirma lokker med præmier for sårbarheder

Secunia vil nu belønne for at indrapportere sikkerhedshuller. Men ikke med penge.

Artikel top billede

Det danske it-sikkerhedsfirma Secunia har startet et nyt initiativ, der belønner sikkerhedsforskere for at indrapportere sårbarheder i software. Det såkaldte Secunia Vulnerability Coordination Reward Program (SVCRP) lokker med både små og store præmier - men ikke penge.

I modsætning til f.eks. Tipping Points Zero Day Initiative og Verisigns iDefense, hvor man udbetaler femcifrede dollar-beløb, lokker Secunia med "merchandise-artikler" og gratis overnatning og entre til en it-sikkerhedskonference.

"Den sjove del er processen med at finde og forstå sårbarheder samt at udvikle proof-of-concept kode og exploits; og ikke den langvarige koordinering og forhandling med leverandøren for at få ordnet problemet. I det nye program vil vi både bekræfte sårbarheden og håndtere koordinations-processen, så forskere kan fokusere på de mere interessante aspekter af jagten på sårbarheder," siger Carsten Eiram, der er chief security specialist hos Secunia.

Han fortæller at  SVCRP skal supplere - men ikke erstatte - andre lignende præmieordninger. Secunia tilbyder at foretage en grundig teknisk undersøgelse for at bekræfte sårbarheden og samarbejde med softwareleverandøren om at rette problemet. Dermed kommer Secunia altså til at fungere som et mellemled mellem den person der har fundet sårbarheden og softwareleverandøren.

Secunia fortæller at firmaets egne kunder ikke får adgang til forhåndsoplysninger om sårbarhederne - og finderne kan stadig få en kontant belønning fra leverandøren, hvis denne tilbyder en sådan ordning.

Både Facebook, Google og Mozilla tilbyder penge for sårbarheder. Facebook betaler mindst 500 dollar for hvert hul - og i enkelte tilfælde det tidobbelte.

Mozilla har udbetalt 3.000 dollar til en 12-årig dreng for opdagelsen af et sikkerhedshul.

Google har et lignende Security Bug Bounty Program, som lokker med præmier på helt op til 3.133 dollar for sikkerhedshuller i næsten alle Google-tjenester og webapplikationer.

Betingelserne for at deltage er generelt, at man ikke må udføre denial-of-service angreb mod tjenesterne eller forvolde skade på andre måder.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S