Anklager om fup og svindel dukker ret hurtigt op, hvis man søger på nettet efter det danskstiftede internet-auktionsfirma Dubli.
Nu er der kommet endnu en anklage på listen, nemlig en anklage om overtrædelse af markedsføringsloven.
Dubli forsøgte på en stand på weekendens Beep-messe i Bellacentret at hverve nye medlemmer til det særlige omvendte auktions-koncept, som selskabet bag lever af.
Det fik en messegæst og ComON-læser, Mikael Green Jensen, til at gå hjem til computeren og skrive en anmeldelse til Forbrugerombudsmanden.
"Dubli.com prøver at hverve nye medlemmer på Beep 2011, hvor de lover en kontantrabat på 5 procent, uden at man skal andet end melde sig ind. Ved nærmere øjesyn på virksomheden viser det sig, at man skal betale en månedlig fee for at få den ekstra gevinst på 5 procent på alle indkøb på nettet. Dette er vildledende markedsføring," skriver Mikael Green Jensen.
Trods anklagerne om fup og fidus fortsætter selskabet bag Dubli, Medianet Group i Florida, ufortrødent med at promovere sit særlige koncept med omvendte auktioner.
Konceptet går i korthed ud på, at brugerne skal betale for at få lov at deltage i auktioner på nettet, hvor forskellige mærkevarers faldbydes.
Brugerne hverves gennem klassisk network marketing - altså en pyramide struktur, hvor enkelte spillere i toppen kan tjene stadigt mere på efterfølgende lag længere nede i systemet.
Et af de mere påfaldende elementer ved Dubli-konceptet er, at systemet opererer med sin egen valuta: DupliCredits. Ifølge selskabets egne oplysninger kan man både sælge, købe og foretage bank-forretninger med DubliCredits, der skal bruges som betaling, hvis man vil deltage i de omvendte auktioner.