Artikel top billede

Medicinalfirma slås for sin Facebook-side

Hvad skal en virksomhed gøre hvis en konkurrent overtager ens Facebook-side? Tysk medicinalfirma trækker nu Facebook i retten.

Mange virksomheder slås om retten til at bruge domænenavne på nettet - og der er efterhånden udviklet et system til at håndtere den slags domænetvister. Men situationen er lidt anderledes når det gælder Facebook. Hos det sociale netværk mener man at virksomheder ikke længere behøver en hjemmeside - de kan nøjes med en Facebook-side. Spørgsmålet er dog, hvad de skal gøre, hvis der opstår uenighed om retten til en bestemt adresse.

Det mærkede det tyske medicinalfirma Merck, der indgik en aftale med Facebook om at få de eksklusive rettigheder til siden facebook/merck i marts 2010. Merck har brugt Facebook som et "vigtigt marketing-instrument" og mener selv at Facebook-siden har "stor værdi".

Flere Merck-ansatte har fået administrator-rettigheder til siden - men da man tjekkede siden den 11. oktober i år, opdagede firmaet at den amerikanske konkurrent Merck & Co. var flyttet ind. Det tyske medicinalfirma havde tilsyneladende mistet sin side hos Facebook.

Det er ikke helt tilfældigt at de to selskaber har samme navn - de har begge rødder i et tysk firma der blev oprettet helt tilbage i 1600-tallet. Men det blev splittet efter Første Verdenskrig og i dag er de konkurrenter. 

Tyske Merck har forsøgt at kontakte Facebook for at få opklaret, hvad der er sket, men Facebook har ikke reageret og det har ikke været muligt at få telefonisk kontakt. Derfor har Merck nu besluttet at gå rettens vej - en domstol i staten New York skal nu behandle sagen.

"Vi har taget juridiske skridt mod Facebook for at få informationer om, hvorfor et website som vi troede vi ejede ikke længere er vores. Vi ønsker bare at finde ud af, hvad der er sket," siger Merck-talsmand Gangolf Schrimpf til BBC.

Men i dokumenterne til retten hedder det også, at Merck muligvis vil forlange erstatning for aftalebrud. Merck har indtil videre ikke sagsøgt sin amerikanske konkurrent.

Facebook vil ikke kommentere sagen, men det kan gøre det sværere at overbevise firmaer om, at de skal flytte over på det sociale netværk. Facebook beskriver gerne sig selv som fremtidens platform for kommerciel aktivitet. Det er nemt for et firma at oprette en side på Facebook og mange af kunderne er sandsynligvis allerede Facebook-brugere.

"Sociale medier som Facebook peger mod en fremtid med større kundedialog og interaktion, hvor firmaerne kan tilbyde indhold som i højere grad er skræddersyet og engagerende, end de nuværende hjemmesider med statisk indhold og billeder af folk der giver hinanden hånden," siger Simon Myers fra konsulentfirmaet Figtree Network til BBC.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere