Ny kritik af Elgiganten for mudret prispolitik

Efter fornyet kritik af Elgigantens prispolitik forsøger direktør Jesper Boysen nu at forklare logikken bag. - Elgiganten giver ikke prisgaranti og matcher kun priser fra firmaer, Elgiganten selv definerer som konkurrenter.

Artikel top billede

For nylig blev Elgiganten beskyldt for at operere med forskellige priser i sine fysiske butikker, alt efter om kunden kender til den billigere pris i kædens onlinebutik. Det vakte vrede og krav om ændrede regler helt ind på Christiansborg.

Nu kritiseres den fremstormende kæde igen for at have en mudret prispolitik.

Denne gang kommer kritikken fra en slutkunde, der købte en Ipad 2 i Elgiganten i Randers. Det skriver Ekstra Bladet.

Kunden fik i forbindelse med købet at vide, at hvis han kunne finde Ipad'en andre steder til en billigere pris inden for 14 dage, kunne han få differencen udbetalt.

Men da kunden finder varen billigere på hjemmesiden Ellos.dk, vil Elgiganten alligevel ikke udbetale differencen. Efter at være blevet sendt rundt i Elgigantens organisation med forskellige svar, lyder svaret fra Elgiganten til sidst, at Ellos.dk ikke er en hjemmeside, der gives prisgaranti mod.

»Hvad fanden er prisgarantien egentlig så værd?,« som kunder spørger.

Ekstra Bladet har i den forbindelse fået Elgigantens direktør Jesper Boysen til at forklare kædens prispolitik. Kort fortalt forklarer han, at Elgiganten kun matcher priser fra de virksomheder, som Elgiganten selv har defineret som konkurrenter.

»Elgiganten har to salgskanaler, varehusene og vores webside. Vores varehuse har til opgave at være billigst i eget lokalområde, og vi har klart definerede fysiske konkurrenter, som vi dagligt besøger og sikrer, at vi er billigst i prissammenligning,« forklarer Jesper Boysen.

»På vores webside er vores konkurrenter anderledes. Der er rigtig mange aktører, og vi har derfor valgt dem, som vi betragter som konkurrenter, og fravalgt andre, der eksempelvis kun har små varepartier, kan have eksempelvis engelsk strømforsyning eller lange leveringstider.«

»Da konkurrencen er meget forskellig mellem internet og fysiske varehuse, kan prisen derfor også variere. Derfor har Elgiganten ikke i de sidste 5 år haft prisgaranti. Vi har en intern aftale om altid at matche prisen fra vores egen webside i varehusene, hvis kunden har set prisen, og det er vores kunder rigtig glade for,« sigen Boysen til Ekstra Bladet.

Læses lige nu

    KMD A/S

    SAP Arkitekt

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S