Derfor er email på vej på alderdomshjem

Det er helt naturligt, at email-kommunikation er ved at dø i virksomheder. Vi bruger det helt forkert, siger danske iværksættere.

Artikel top billede

Det gav genklang i it-branchen, at et verdensomspændende it-firma i denne uge valgte at droppe email
Men det franskejede it-firma er på rette vej.

Det mener danske Podio, der selv er godt i gang med at lære små- og mellemstore virksomheder, at fremtiden tilhører mere moderne redskaber end email.

"Der er sådan set ikke noget galt med email. Vi er bare begyndt at bruge det forkert," siger medstifter i Podio Anders Pollas.

"Email har primært været tænkt som kommunikationsmiddel mellem to mennesker. Altså en-til-en eller i bedste fald en-til-mange - og så slut! For det er lige så snart, det går fra mange-til-mange eller vender tilbage til en selv, at det fuldstændig falder fra hinanden".

Et fastfrossen fossil

Podio har særlig god indsigt i ulemperne ved emails, for firmaet markedsfører inddirekte sin tjeneste som et alternativ til epost. Men selv om Podio kan profitere af emailens død, vil ComON gerne høre om firmaets erfaringer med mail og alternativer i en organstion.

Problemet med email er, at det nu bruges til noget, som det aldrig var tænkt til, mener Anders Pollas.

"Email er jo basalt set en måde at transportere noget, man har skrevet, videre, og derfor fejler det, når man forsøger at tænke samarbejde eller andre former for koordinering ind i det," siger Anders Pollas.

I en samarbejdssituation er flokken af medarbejdere en del af en dynamisk proces mod et fælles mål. Hvis deres kommunikation foregår på email, så er det ikke selve opgaven, der havner i deres indbakke. Det er et udklip af en proces, der er umulig at arbejde og interagere med.

"Man er jo i færd med at udføre en opgave et helt andet sted, som man på en måde fryser i tid og brænder en kopi af og sender ud til folk, og så arbejder de teoretisk i ti forskellige dokumenter, og samtalen om produktet er løsrevet fra selve opgaven".

Den email-hadende direktør hos Atos ser email som en langsom kommunikationsform, der skader mere end den gavner.

"Jeg vil give Atos-direktøren ret i, at i forhold til intern kommunikation, så har email en underlig, bedaget form. Det er en anakronistisk metode, når man tænker på hvor relativt nemt, det er for en teenager at sætte noget kommunikation op via Facebook eller at bruge et hvilket som helst andet værktøj," siger Anders Pollas beskedent uden at nævne sit eget prisvindende produkt.

Podio er dog langt fra ene om redefinere måden at samarbejde på - og skubbe email ud i glemslen. Eksempler kan ses hos Confluence, BasecampYammer og der kommer hele tiden flere - for eksempel Collatebox

Apple droppede jo også floppy

Anders Pollas sammenligner Atos-beslutningen med Apples beslutning om at droppe floppydrevet i sine computere flere år, før resten af branchen fulgte trop.
Atos er fortroppen, og andre vil følge med.

"Jeg tror Atos-direktørens pointe er, at han har indset, at der er en bedre måde at kommunikere på, end bare sanseløst at sende ting rundt i virksomheden. For selv om det efterhånden er en gammel joke, så er det stadig det, der sker. Altså at man lige for at "cover my ass" sender en mail cc til en masse mennesker, og når folk så skal bruge oplysningerne, så kan de ikke finde det alligevel," siger Anders Pollas.

Drukner man ikke bare i Podio-notifikationer?

Podio mener, at firmaet er svaret på det behov, som emails-kommunikation ikke kan løse. I Podio får man ikke beskeder, om noget der sker andre steder. I Podio bliver selve opgaven (et regneark, en reklamekampagne eller salgsarbejdet) omdannet til et objekt, som er omdrejningspunktet for kommunikationen, så det kun er når der sker noget med objektet, at de tilknyttede personer bliver notificeret.

Men ikke desto mindre vil man som ny Podio-bruger opleve at modtage mange notifikationer i sin indbakke, hvor man får besked på at, der sker et eller andet ovre på Podio.

Er vi så ikke lige vidt, hvis ens email-indbakke drukner i Podio-beskeder i stedet for regulære emails?

"Jeg vil sige det på en anden måde. At hvis notifikationerne i indbakken begynder at være et irritationsmoment, så det måske et tegn på, at man ikke længere skal lade sin email være sin "indbakke". Så er man måske klar til at gøre sin Podio-indbakke til den, man tjekker først om morgenen," siger Anders Pollas.

"Vi ved godt, at mange af vores kunder kommer fra en emailverden, derfor er notifikationerne et form for transition tool. Men mange af vores kunder begynder at melde notifikationerne fra med tiden, når de begynder at leve i Podio, og efterfølgende tjekker deres email på samme måde, som de jo også tjekker telefonbeskeder og deres analoge postbakke".

Den seneste tilføjelse til Podio er netop flere muligheder for at finindstille frekvensen af adviseringer plus de såkaldte live push-notificationer, der oplyser brugere om nyheder i deres projekter, så de er informeret men ikke nødvendigvis ikke behøver at forlade det arbejde, de er i gang med.

Det fransk ejede Atos, der dropper email som kommunikation mellem ansatte, vil stedet kigge på Facebook-lignende systemer og chat. Ifølge Anders Pollas er franskmændene ikke betalende kunder hos Podio endnu.

Læses lige nu

    Erhvervsstyrelsen

    AI-udvikler til LLM-team i Erhvervsstyrelsen

    Københavnsområdet

    LB Forsikring

    Senior Software Engineer til Online

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Applikationsarkitekter til program Digital og Operativ Transformation

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S