Intel vil fungere som matchmaker mellem kendte mærkevare-firmaer som Epson, Onkyo og Mustek og producenter som Foxconn, Pegatron, Compal og Quanta, der fremstiller computere som så lander ude hos forbrugerne med et andet firmas navn.
Intel satser hårdt på ultrabook-konceptet og forsøger derfor at overbevise Viewsonic, Motion Computing, WiPro og andre om, at de skal sælge ultrabooks under deres egne brands. Nogle af dem, som WiPro og Positivo, er ikke så kendte i Danmark, men de er store spillere på regionale markeder.
Ifølge CNET holder Intel et møde onsdag i Taipei mellem de kendte brands og såkaldte ODM'er (Original Design Manufacturers) som Foxconn og Compal. De små brands har typisk ikke de nødvendige ressourcer til at udvikle og fremstille deres egne ultrabooks. Derfor skal computerne fremstilles hos ODM'erne og så sælges under de forskellige brands.
Det er ikke noget problem for store producenter som HP, Dell, Acer, Asus og Toshiba, som selv har udviklet deres egne ultrabooks. De forbereder sig lige nu på den næste generation af computere med Intels Ivy Bridge-chip, der kommer til næste år.
Intel har ligefrem oprettet en Ultrabook Fund på 1,6 mia. kr., som skal bruges til udvikling af nye teknologier til ultrabooks. Der er ikke mindst brug for nye og billigere kabinetter og touch-skærme. De nuværende aluminiums-kabinetter er alt for dyre, hvis prisen for en ultrabook skal lande under 700 dollar.
Der er store forventninger til ultrabooks. Acer mener ligefrem at alle bærbare computere kommer til at ligne ultrabooks om nogle år. Intel regner selv med at ultrabooks kommer til at udgøre halvdelen af markedet for mobile computere i 2012.